Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'betyg och intyg' (4 st.)

    • Mikael

      Söka till utbildning utan färdiga betyg?

      1. Hur går det till om man vill söka till en utbildning som kräver gymnasieexamen, men jag inte fått det än? En av utbildningarna har sista söktid innan jag får ut slutbetyget (kommer få godkänt). 2. Du ska ha minst betyg E (alt Godkänd) i ämnena: Matematik 1a, 1b eller 1c Jag har endast...

      Milla : : Hej Mikael,1. det brukar finnas sista dag för komplettering med betyg; den dagen brukar ligga så att avgångselever från gymnasiet hinner få ut sina examensbevis och komplettera sina... Läs hela svaret
    • J

      Kan jag avstå från ett betyg i ett ämne?

      Jag går just nu andra året på gymnasiet (Samhällsvetenskap med inriktning beteende) och det börjar närma sig sommarlovet. Jag känner mig inte nöjd med att ha det betyg jag kommer att få i Spanska 4 som slutbetyg i kursen. Jag undrar om det...

      SYV-besökare: : Hej Frans, Om du får F i kursen, då har du rätt innan du går ut år3 på gymnasiet göra prövning men inte om du får E eller högre betyg.Och tyvärr... Läs hela svaret
    • Sami

      Antagningsenheten vid universitet?

      Hej, är i en process för utomlandsstudier och har fått instruktioner och ett formulär, ett intyg om behörighet, som student kontakta antagningsenheten vid svenska universitet som kan intyga min behörighet för programmet. Är aningen oredig när det gäller vem jag skall kontakta härnäst för...

      Anna: : Hej Sami, se på https://www.uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier/ om det är den info du söker efter.mvhANNA
    • Brendan

      Hann du inte ladda upp dina papper på Antagnings hemsida?

      Det är lugnt i så fall. Alla som ska skicka in betyg har på sig till 18 juni (sista kompletteringsdag). Ni som ska skicka in papper för reell kompetens har på er till imorgon (frågade antagningssservice nyss). För er som inte vet har Antagning.se stängt denna tjänst (öppnar imorgon) eftersom...

      Mikael: : Hej Brendan! Har du en direkt länk till Antagningsservice som stängde idag men öppnar imorgon? Kan du posta den också - för dem som vill gå in imorgon och som själva inte hittar. Alla hittar ju inte... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga