Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32010 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'kurser på komvux' (5 st.)
-
Kan jag tillfälligt ta bort en kurs?
Jag går just nu 2an på gymnasiet och har en väldigt svår period just nu när det kommer till skolan och det börjar bli för mycket att hinna med allt och fokusera på allt. Och med mina diagnoser gör det inget lättare, och speciellt inte när jag får den hjälpen jag behöver. Så jag undrar om det är...
Hej Erica,du nämner "diagnoser" i din fråga. Jag tycker därför du bör prata med skolsköterska som kan förmedla kontakt till skolläraren. Du kan också prata med... Läs hela svaret -
Hur ska jag prioritera när jag ska läsa upp mina betyg på komvux?
Hej! Nu när höstens högskoleprov också är inställd så vill jag inte slösa ännu flera månader på att bara satsa på det utan jag funderar på att läsa upp mina betyg istället. Min merit är 18.65 (inklusive...
Hejsan,om du höjer betyget i "ett steg" i en hundrapoängs kurs (de flesta gymnasiala kurser är just på 100p., som t.ex alla mattekurser, alla språkkurser... Läs hela svaret -
Klar med kurs hur registreras?
Hej, har precis blivit klar med en spanska 3 kurs på komvux. Hur gör gör jag för att den ska räknas med i min gymnasiepoäng? Registreras det automatiskt eller måste jag ladda upp bevis på antagning.se?
Hej Vincent,det är ännu inte obligatoriskt för alla gymnasieskolor och Komvux att vara anslutna till den gemensamma betygsdatabasen BEDA. Det är ditt ansvar att se till att Antagning.se har tillgång... Läs hela svaret -
Hur uppnår jag behörighet i Biologi?
Jag har aktivt avancerat mig inom diverse ämnen under mitt sabbatsår för att uppnå specifik behörighet för våren 2016, dock råkade jag förbise ett obligatoriskt ämne, Naturvetenskap/Biologi A,B, alternativt har behörigheten utökats för kommande terminer, oavsett, någorlunda problematiskt för mig...
Hej Alicia! Jag ser att du är 19 år men i din fråga nämner du "gamla gymnasiekurser" som fanns i Slutbetyg - innan Examensbevis "kom", dvs du nämner de kurser som... Läs hela svaret -
Komplettering av ansökan vid komvux?
Hej, Om vi säger att sista ansökningsdag för att påbörja studier på komvux i januari är 4:e november, kan man ansöka före detta datumet men komplettera sin ansökan på ett senare datum? Med komplettering menar jag att t.ex skicka in betyg i svenska grund eftersom att det krävs för att få...
Hej Hickmat! Det är mycket viktigt att göra ansökan i tid - dvs under ANSÖKNINGSPERIOD. Du skriver att sista dag att söka är 4 november. Det betyder att ansökan måste göras SENAST 4 nov. Från vilket datum kan kan BÖRJA... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga