Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32124 frågor besvarade.
Vad är skillnaden mellan it tekniker och supporttekniker?
1 Svar
här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:
IT-TEKNIKER
IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
SUPPORTTEKNIKER
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
LÖNEUPPGIFTER
Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.
Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga