Marcus
    Vad är skillnaden mellan it tekniker och en supporttekniker? Vem har högst lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här nere beskriver jag vad IT-tekniker & Supporttekniker har för arbetsuppgifter:

    IT-TEKNIKER
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.


    SUPPORTTEKNIKER
    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    LÖNEUPPGIFTER
    Det är oftast individuell lönesättning & löner skiljer sig även bland olika delar av landet samt mellan stora och mindre företag. Medellön för Supporttekniker med ca 4 års arbetslivserfarenhet är ca 23 tusen i månaden för heltidstjänst & för IT-teknikern är motsvarande lön ca 26 tusen.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'prioritering' (5 st.)

    • Desirée

      Vilka linjer liknar barn och fritid som närmast?

      Det är så att jag har funderat lite på vilken linje jag vill gå på. Och jag har fasnat för Barn och fritid med pergogisk och arbete. Men det finns inte så många skolor som man kan gå på. Så min fråga är om det finns...

      Milla : : Hej,en intressant fråga du ställer men också svår att svara på... därför att... Barn- och fritidsprogrammet (BF) är ett yrkesprogram som ger dig kunskaper att... Läs hela svaret
    • Elev

      Prioritering vid univeristetsansökan?

      Hej! Har man större chans att komma in på en universitetsutbildning om man är första hands sökande? Har förstahandssökare (till skillnad från andrahandssökare) förtur att komma in på en utbildning för att de är...

      Anna: : Hej Matilda,som regel (alltså nästan alltid) funkar det så att i fall dina meriter inte räckte för plats på utbildningen på högskolenivå, så ses ditt andrahands val... Läs hela svaret
    • Josefin

      Sen anmälan och antagning?

      Hej! Jag har pluggat 1 termin på grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6. Jag har funderat lite på om jag istället vill plugga till ämneslärare och har sett att det finns sådana program som har öppet för sen anmälan. Jag har dock redan anmält mig och blivit antagen på de kurser som...

      Julia: : Hej Josefin,för att det inte ska bli fel, kontakta gärna Antagning.se - du kan t.ex ringa på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl.9-16.Vad vi fick som svar från Antagning.se (för ett tag sedan) var att... Läs hela svaret
    • Wilma

      Hur fungerar prioriteringen vid universitetsansökan?

      Låt oss säga att jag söker till flera olika program. Jag kommer inte in på mitt första- eller andrahandsval, men däremot på det tredje. Kommer jag då in på det tredje under första antagningen? Och har sen en till ”chans” på det två övre i andra antagningen?

      Julia: : Hej Wilma,om du är BEHÖRIG, men ej kommer in (pga för lågt meritvärde eller för lågt resultat från Högskoleprovet), då ställs du i RESERV till de... Läs hela svaret
    • Mira

      Hur ska jag prioritera mina val i min ansökan till universitet?

      Hej! Jag är 20 år och ska nu efter ett års friår söka till universitetet. Jag vet inte ännu huruvida jag kommer att kunna studera på plats på campus (pga personliga händelser), så har därför tänkt söka två program och sedan några kurser (7,5hp) på distans, så att jag kan bestämma mig när det...

      Liselotte: : Hej Mira, då det är Antaning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar, kan det vara bra att fråga just antagning.se tel.nr 0771-550720 för att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga