Shannon
    Jag går mitt andra år på naturvetenskaprogrammet med profil miljö. I år ansökte jag om att läsa modersmål som utökad kurs, och fick då plats på kinesiska 1. Jag undrar om jag får ut något av att läsa kinesiska 1, och sedan möjligtvis kinesiska 2 mitt sista år? Räknas det som meritpoäng, påverkar det mitt betygssnitt...?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shannon!

    Om jag förstår dig rätt, så läser du Modersmål (kinesiska) 1 och nästa år planerar läsa Modersmål (kinesiska) 2. Och du läser dem som Utökade kurser.

    Om det är så, då kommer inte de betygen räknas in i ditt jämförelsetal, för att betyg i Utökade kurser räknas in endast om de betygen krävs för behörighet till en högskoleutbildning (Särskild behörighet) eller om de ger meritpoäng. Modersmålsbetyg ger inte meritpoäng. För behörighet till högskola - får man se, om du vill läsa till Lärare i modersmål, så kanske du skulle behöva de betygen, men annars inte.

    Till de "vanliga utbildningar", som inte är utbildning "lärare i kinesiska" eller lärare i modersmål, krävs inte kunskaper eller betyg i kinesiska, och då är det så att de kurser inte räknas in.

    Så i 99,99% av fallen kommer inte de betygen påverka ditt jämförelsetal över huvudet taget.

    Om du vill att de betygen ska räknas in, behöver du ändra i studieplanen så att Modersmål kurserna är Individuellt val, t.ex och andra kurser - markeras som "utökade". Då kommer betygen i de andra kurser inte räknkas in, men i fall U-kurser är t.ex matte (högre kurser i matte än din högskoleutbildning kräver) då kommer mattekurserna räknas in, för de ger i så fall meritpoäng. Och U-kurser räknas in i jämförelsetal om de ger merit.

    Krångligt? Det tycker jag också att det är!

    Om du inte har fått "grepp" om detta, hör av dig igen, så ska jag göra ett nytt försök att förklara bättre!

    ANNA :)