pontus

    Hej jag är 32 år och funderar på att studera. Jag har en funktionsvariation och kan endast arbeta 50%. Jag har tidigare haft anpassade anställningar i fyra år genom Arbetsförmedlingen men vill som sagt studera för en möjlighet att kunna ta ett anpassat eller mindre krävande arbete på 50% En god förutsättning för att jag ska orka arbetet är via mina intressen inom natur, odling, försäljning, administration, service hur ska jag gå tillväga några tips (?)

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Pontus,

    vi har nu pratat med en sakkunnig på Arbetsförmedlingen, som tycker att det bästa i den situationen du beskriver vore för dig att prata med din handläggare på den lokala arbetsförmedlingen där du är inskriven. Om du idag inte är inskriven, skriv in dig och boka tid med din handläggare. Utgå från informationen på arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stöd

    Du får gärna titta på information om många yrken redan nu: på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar. Inom vilka yrken som man garanterat kan jobba halvtid, finns inte några säkra uppgifter om, eller i alla fall känner vi inte till det.
    Inom de områden som t.ex "service" som du är intresserad av, finns enormt många olika jobb och utbildningar. Jag tänker här på följande: kan du studera på heltid? eller kan du endast studera på halvtid? Problemet är att många utbildningar går på heltid. Det är ett mindre antal utbildningar som går på deltid, t.ex på heltid. Så, om den utbildning du vill gå går på heltid, vad händer i så fall? Sedan måste du också konkurrera om plats på utbildningen med dina meriter. Men Arbetsförmedlingen kan kanske köpa plats för dig på en utbildning där de ser att du har god chans att få jobb efter utbildningen - fråga din handläggare på AF om det!

    ang. det du skriver som Rubrik till din fråga--- vad "enkelt arbete" är kan vara väldigt olika för olika personer.

    • pontus :

      jag har en funktionsvariation som påverkar min mentala uthållighet vid arbete

      i gymnasiet gick jag heltid i tre år 8 timmar per vardag men känner att jag gick miste om mycket information, då jag har svårt för att koncentrera mig när det blir för mycket info

      men med en studietakt/arbete där jag får mer tid på mig fungerar bättre typ studie följt av ledig dag eller kortare dagar

    • Julia :

      Jag tycker Anna SYV (läs hennes svar) gav ett så bra svar som en allmän studievägledare kan ge. Du får gärna titta på många olika yrken. På www.framtid.se finns över 2.ooo beskrivningar. Vilket av yrken som du både vill och kan utbilda dig till kan vi inte svara på. Detta eftersom man måste veta exakt vilka begränsningar du har. Och sedan kan det tyvärr bli så att med de begränsningar du har och med hänsyn till dina önskemål/intressen, så kanske det inte finns någon utbildning som skulle passa dig. Vi kan inte garantera att vi kan hitta en utbildning som skulle passa dig och som du sedan också lyckas få plats på. Din bästa (mest realistiska chans) är att gå via arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Du har eller borde ha handläggare på AF och på FK. Du och dina handläggare bör tillsammans komma fram till vilken utbildning du både kan och vill gå och sedan behöver du hjälp att få plats på den utbildningen (om du inte "av egen maskin" lyckas konkurrera dig in). Om huruvida ni hittar en passande för dig utbildning och om det sedan även finns möjlighet att AF eller FK köper plats åt dig på den utbildningen, kan inte vi här på FRåGA SYV svara på. Fråga också både på AF och på FK om de kan föreslå någon form av skräddarsydd utbildning eller "utbildningspaket" där du kanske kan bedriva en del av studierna på egen hand i egen takt och komplettera med någon skolförlagd kurs.

    • Peter :

      Jag har nu hittat en folkhögskola som erbjuder anpassade studier, se Skåne-län/Furuboda-folkhogskola men vet inte om någon av skolans utbildningar skulle intressera dig. Se information om skolan på länken ovan.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus, när jag läste din fråga tänkte jag direkt på arbetsmarknadsutbildningar (utbildningar som AF, arbetsförmedlingen, erbjuder: anordnar själv eller köper platserna på). För att komma in på en sådan arbetsmarknadsutbildning måste man "gå" via sin handläggare på arbetsförmedlingen.
    Vad gäller "vanliga" (reguljära) utbildningar, så håller jag med Peter SYV (läs hans svar till dig) att det är ett begränsat antal utbildningar sin ges på deltid, men frågan är om du kan läsa på heltid? Att konkurrera om utbildningsplats om man har funktionsvariation kan bli tufft (risken finns att du inte kommer in).

    Jag tänker också på att inom vissa yrken, som t.ex "programmerare", kan man komma långt genom självstudier. Det finns folk som jobbar inom data-IT som inte gått någon formell utbildning utan lärde sig själva och kunde för arbetsgivare bevisa att de kan så pass mycket även utan formell utbildning att de kunde få anställning.
    Exempel på yrken inom vilka man kan komma långt utan formell utbildning är bl.a Konstnär och olika typer av skribenter, t.ex
    Författare, samt flera olika språkyrken t.ex Översättare.