Serafina
    Hej. Jag är så nervös och tänker på detta dagligen.
    Jag vet inte om jag ska ta ekonomi eller estet - musik som förstahandsval.. jag älskar musik men tycker ekonomi är skit kul också. Och jag vill ut i världen, gärna USA efter gymnasium och plugga.
    Men vad kan då ge bäst chanser, ekonomi eller estet? De flesta jag känner har sagt ekonomi och jag tror det är bättre för min framtid om jag tänker jobb och så. Men om jag tänker i nuet, då är det estet jag vill gå. Men är estet bara en hobby? Är jag väldigt begränsad inom estet när jag sedan ska plugga vidare, vad ger bäst stipendier? Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Serafina, roligt att du har många intressen: musik, ekonomi & utlandsstudier!
    Kan vara jobbigt också när man måste välja och det är mycket som lockar "åt olika håll". *L* :-) Du vill plugga i USA men jag undrar VAD skulle du vilja läsa i USA, inom vilket område?
    Du förstår säkert själv att det är viktigt att kunna mycket bra engelska /och även spanska skulle inte vara så dumt att kunna/ om man vill bo och studera i USA. Råder dig därför, oavsett om det blir Ekonomi eller Estetiska - lägga till Engelska 7 kurs inom programfördjupningen eller inom individuellt val. Om du har möjlighet att läsa spanska, gör det också - det är ett språk som används mycket i USA också, men engelska är givetvis viktigare.
    Både Ekonomi & Estetiska programmet är högskoleförberedande. Det är många kurser som läses på alla högskoleförberedande program och halva gymnasiet blir detsamma, kan man säga - oavsett vilket högskoleförberedande program du läser. Det som skiljer EK och ES är bl a Matematik, då på ES läses det enbart Matematik 1b och på EK läses på inriktningen Juridik även Matte 2b och på inriktningen Ekonomi - även Matte 3b.
    Du får grundläggande behörighet till högskolestudier på alla högskoleförberedande program men ang. Särskild behörighet är det väldigt olika, beroende på exakt vilken utbildning du vill gå efter gymnasiet.

    Undrar om du känner till http://www.gymnasieguiden.se/program/IB/international-baccalaureate-diploma en internationell erkänd utbildning som skulle ge dig väldigt bra grund inför vidare studier utomlands.
    Du kan titta på några skolors presentationer /som erbjuder IB/ i Stockholms län: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sigtunaskolan-humanistiska-laroverket
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs

    Och sist /men inte minst/ vill jag påtala att det finns möjligheter med komplettering av gymnasieutbildning - i fall du upptäcker att du skulle behöva läsa flera kurser eller ändra inriktning /det finns komvux, särskilda prövningar, folkhögskola, yrkeshögskola mm./. Du kan satsa på det som känns roligt och se sen i fall du skulle behöva ändra inriktning på dina studier eller komplettera eller så tänker man på ett helt annat sätt: väljer en eftergymnasial utbildning och väljer sedan gymnasieprogram utifrån vad som krävs för den. Det är två olika sätt att gå till väga och det är svårt att gå båda de vägarna samtidigt.
    Fundera lite över mina tips och återkom om du har flera frågor.
    Mvh
    ANNA SYV
    • : Hej! Ja jag har sett mycket om IB men dock intresserar den mig inte. Jag har inte heller någon aning om vad jag vill bli efter gymnasiet, bara att jag vill studera utomlands. Ekonomi är ju bredare men estet känns kanske mer som att jag kommer utvecklas mer som person. Men jag hade tänkt ta ett halvår i NYC med EF då jag får välja ett ämne, och då hade jag tänkt välja ekonomi. Är det då onödigt att gå ekonomi eller tvärtom?
    • Mikael : Berätta mer om NYC och upplägget där. Om du inte alls vet vad du vill göra efter gymnasiet, välj det som du känner för, det som är roligast, så får du läsa upp på KOMVUX vid behov sen. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, är det här rätt sida där info om de studier som du skall göra, finns http://www.ef.se/academy/campuses/new-york/ och där erbjuder dem flera alternativ. Vilket av dem skall du läsa och när? Är det direkt efter grundskolan eller under gymnasiets åk1 och 2 till exempel ? Du är intresserad av ekonomi och av estetiska programmet. Jag råder dig välja en skola som har båda programmen, oavsett vilket program du väljer. Det blir lättare att få läsa kurser ur det andra programmet inom individuellt val. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Ja ungefär! Hade tänkt direkt efter gymnssiet, tyvärr hittar jag ingen skola med båda linjerna
    • : men jag är ganska säker på att jag vill bli advokat.
    • : Efter gymnasiet, dock inte i Sverige. Hade jag blivit i Sverige hade juridik varit ganska självklart, men jag vill helst bli i USA och jag vill nog verkligen gå estet eller ekonomi. Funkar det?
    • Mikael : Om du skulle behöva komplettera med kurser efter gymnasiet, så finns det komvux. Läs så mycket engelska du kan och ta kontakt med den skolan i USA dit du vill söka för att få reda på deras krav.
    • : Deras krav på vadå? Tänkte skicka iväg mejl, vad för krav bör jag fråga om?
    • Anna : Vad som krävs för behörighet till just den utbildningen som du vill söka, behörighetskraven, alltså ...
    Läs alla kommentarer