Dylan
    Hej, jag är en 18 årig kille som studerar spelutveckling (Te) på LBS Helsingborg just nu. Jag tar studenten VT 2014 och jag har sedan flera månader tillbaka tänkt ifall jag kommer in på högskolan jag är intresserad i, med mina betyg. Jag har sedan liten alltid varit intresserad i juridik, och det är fortfarande någonting som växt med mig genom tiderna som kommit och gått. Jag är cirka 95% säker på vilka betyg jag kommer gå ut med, vilket innebär att jag beräknat mitt snittvärde ett bra antal gånger.

    Eftersom juridikutbildningen kräver grundläggande behörighet, och jag för tillfället läser matematik 4 och fysik 2, så får jag 1,5 extra meritpoäng för mattekursen. Jag fick 18,45 i snittbetyg. Jag blev oerhört missnöjd och pratade med rektorn om jag fick lov att läsa engelska 7 som en utökad kurs för att maximera mina meritpoäng. Engelska är en av mina starkaste ämnen i skolan, så jag är inte orolig över att få ett lägre betyg än A.

    I alla fall, så sitter jag här med ett snittbetyg på 19,45. Alla juridikutbildningar kräver ett snitt på 20,8 och över. Jag känner lite att allt jag jobbat hårt för inte var till någon nytta då jag inte kommer in med mina betyg. Det går omkring ett rykte om att meritvärden kommer sänkas höstterminen 2014, och att mitt snittbetyg är bra. Jag vet inte vad jag ska känna. Jag mår dåligt för mina betyg, men ryktet som går omkring ger mig hopp.

    Vad ska jag tro, hjälp mig, snälla!
    Tack på förhand,

    Mvh Dylan

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det jag tycker är sorgligt med dagens system är att en kille som du som har kämpat till sig så bra betyg ska må dåligt av att ha ett värde över nitton! Helt galet! Jag tycker således du ska vara stolt över din insats - hur det än går sen! Sen förstår jag att man alltid sätter sina betyg i relation till vad man behöver och att det finns de som gråter över att ha 22.4 och känner sig usla för att de inte kom in på Läkarutbildningen...usch...Men det är så det funkar.

    Till din fråga; det är dessvärre ingen som kan sia om vad betygsnitt kommer hamna på utifrån den urvalsgrupp Blex som du fram till 2017 kommer att hamna i förutom i BI (urvalsgruppen för gamla betygsystemet) men min tippning är att det kanske blir lite lägre gränser eftersom det är tuffare nu att få de högre betygen A+B. Det är min gissning. Glöm inte att även göra Högskoleprovet! /Lena, Syv