Henrik

    Hej! Min syster har blivit antagen till ett introduktionsprogram (IMVVO) på Vipeholmsskolan i Lund. Hon har svår dyslexi och har stora svårigheter i skolan. Eftersom hon fick F i engelska och har stora kunskapsluckor så skulle hon gå på Introduktionsprogrammet i hemkommunen där hon skulle läsa upp engelskan. Men nu blev hon antagen till Vipan och vi undrar helt enkelt vad som är bäst, att gå på komvux ett år eller börja på gymnasiet. Hur ser upplägget ut, särskilt stöd, och läser man exempelvis dubbel engelska? Det är svårt att få tag på syv nu och kommunen behöver svar innan den 19e. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,

    det måste vara den här skolan - gymnasieskolan-vipan som din syster är antagen till. Du nämner Komvux. Är din syster 20 år eller fyller 20 år snart? För annars så är hon för ung för komvux. Bor ni inte i Lund? Blir det för långt att pendla?
    Vad är anledning till att hon/du/ni tvekar inför det förslagna alternativet?

    Det finns strikta åldersbegränsningar
    - på komvux kan man börja antingen efter 3 år på gymnasiet eller från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år
    - på en Allmän kurs på en folkhögskola kan man börja från det året man fyller 18 år.
    ****
    Är man yngre än de åldersgränserna som jag nämner ovan, är man hänvisad till Gymnasieskolan (för ungdomar) - "ungdomsgymnasiet". Och är man obehörig till de nationella programmen, då är man "i händerna på den kommunen där man är folkbokförd" på så sätt att kommunen mer eller mindre "placerar" dit de tycker blir bäst (eller där de har råd att placera eleven).
    Kommuner försöker i den mån det går att samråda med eleven, vårdnadshavare och skolpersonal. Men ibland finns det inte så många alternativ; ibland finns det bara ett alternativ.
    Fick din syster ngt. val? mellan den här utbildningen och någon annan utbildning?
    Det är inte (tyvärr) en rättighet för en obehörig till de nationella programmen elev att erbjudas ngt. val - utan man får ofta en plats och vill man inte ha den platsen, så har man då ingen plats.

    Om Introduktionsprogrammen på just "Vipan" var god se lund.se/vipan/utbildningar/introduktionsprogrammen-im

    • : Hej! Min syster är 17 år. När jag skrev komvux menade jag introduktionsprogrammet på Samrealskolan i Höör. Vi bor i Höör, pendlingen är inget problem
    • Anna : Jag tror inte Samrealskolan i Höör är ett realistiskt alternativ (den verkar höra till Komvux, enligt vad jag kan se på https://www.hoor.se/utbildning-barnomsorg/vuxenutbildning-komvux/ ). Och då måste din syster antingen ha läst på gymnasiet i 3 år redan eller från 1 juli det året hon fyller 20 år...
    • Anna : Om det finns gymnasieungdomar på "samrealskolan" som läser på IM, vilket jag inte vet ngt. om - då kanske det är intressant att få svar ang. varför din syster inte kan gå där?
    • Anna :

      Den koden du uppger i din fråga inkluderar "VO" vilket betyder att det är mot Vård- och omsorgsprogrammet som din syster är Antagen till att läsa. Om hon ska gå på Programinriktat val - då är det en helt ny utbildning som finns från hösten 2019; tanken är att man läser med en vanlig klass men i det ämnet där man ligger efter får man extra-hjälp (kanske i en liten grupp, individuellt med speciallärare eller på annat sätt).

    • Anna :

      Förut (till och med läsåret 2018-19) fanns det preparand där man kunde läsa t.ex endast engelska; den utbildningen inte finns längre. Från Hösten 2019 finns det endast 4 IM. Språkintro är för ungdomar som behöver lära sig svenska innan de kan gå in i en utbildning med undervisningsspråk svenska.

      Då återstår det 3 IM - yrkesintroduktion, programinrikt.val och Individuellt alternativ. Vilken av de IM som passar bäst till just din syster, kan inte vi svara på, som inte känner henne alls.

    Läs alla kommentarer