Malin
    Hej! Vart kan en undersköterska arbeta med? Jag skulle vilja arbeta inom psykiatrin. Jag vet att man kan arbeta på avdelningar med människor som har missbruk, depression, schizofreni m.m. Men går det att arbeta på t.ex BUP eller en ätstörningsmottagning, ätstörningsboenden eller liknande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    det är upp till en Arbetsgivare att anställa den sökande till tjänsten som arbetsgivaren tycker passar bäst; enligt min erfarenhet vill arbetsgivare mycket gärna anställa Specialistundersköterskor (med examen från yrkeshögskola) på de tjänster som du nämner i din fråga; med det sagt, vet jag att det kan finnas exempel på att "vanliga undersköterskor" också arbetar på de arbetsplatserna, men det kan vara så att de fick anställning för många år sedan, innan Yrkeshögskola inte ens fanns, över huvudet taget; eller att de får vikariat först som sedan kanske kan bli förlängd och kanske t om övergå i fastanställning... men att få fastanställning på de arbetsplatserna idag med endast undersköterske-utbildning utan påbyggnad, kanske man har om man har stor Tur och samtidigt har inom sin undersköterska-utbildningen (eller utanför den) läst - med godkänt resultat - kurser inom psykiatri.

    Kika gärna på följande yrkeshögskoleutbildningar:

    Kika också gärna på andra yrkeshögskoleutbildningar, som inte är utbildningar till Specialistundersköterska, ex. en heltidsutbildning på 4 terminer utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog-nykoping

    och en annan heltidsutbildning på lite längre tid än fyra terminer - utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog

    Inom svensk gymnasieskola finns följande kurser i Psykiatri:

    De kan också - ibland - även läsas på komvux (inom Vård-och omsorgs kurspaketet eller som fristående kurser).

    Även kurser i Socialpedagogik och Specialpedagogik som också finns inom svensk gymnasieskola och kan finnas på komvux också - är värdefullt att ha (med godkänt resultat) läst, om man vill få jobb på de arbetsplatserna som du nämner i din fråga, men det ger inte någon garanti på att få arbete där... då arbetsgivare kommer med stor sannolikhet prioritera sökande med Eftergymnasial utbildning, ex. med en Yrkeshögskoleexamen.