Wilma
    Hej! Jag är intresserad av att läsa vidare på en av de riktigt bra universiteten i England efter studenten, så som Oxford eller Cambridge. Hur höga betyg behöver man? Är det möjligt att komma in på Computer Engeenering om man gått Samhälle Internationell och inte är jättejättebra (ligger på en B-nivå) på matematik? Min SYV på vår skola är ofta borta och det är därför jag söker svar här. :)

    - Wilma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma!
    Du är intresserad av att läsa i England efter gymnasiet och jag råder dig därför titta på IB, internationell gymnasieutbildning, http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    De skolorna i som erbjuder IB kan du se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=&variant=&county=&order=school

    Det är det bästa alternativet för dem, som siktar på att läsa utomlands på College eller Universitet.
    SYV på IB skolorna är väl insatta i behörighetskraven på utländska universitet och det är därför en mycket bra idé att ta kontakt med en SYV på en av IB-skolorna.
    Var i landet bor du?
    Jag kan, om du berättar var du bor, hänvisa dig till den IB-skola som är närmast till din bostad.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag hittar inte någon IB skola i eller nära Östersund.
    Du kan fråga SYV på din grundskola om det finns avtal mellan ditt antagningskansli (gymnasieantagningen) om att ni får söka till en viss IB-skola i ett annat län.

    Men om du inte vill eller kan flytta hemifrån för att gå på gymnasiet, då är inte IB ett alternativ för dig, tyvärr.

    I så fall kan du läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet eller på Naturvetenskapsprogrammet men se till att läsa Engelska 7 (den kursen som inte läses som obligatorisk kurs på gymnasiet). Även om du senare ändrar dig och inte vill läsa utomlands så är det bra att ha godkänt betyg i Engelska 7, bl a för att det ger Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    • : Tack för svaret! Jag bor i Östersund. :)
    • Julia : Jag tror att en skola i Bollnäs som erbjuder IB är närmast till Östersund, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/torsbergsgymnasiet
    • Julia : Det är 22,3 mil mellan Östersund och Bollnäs - för långt för att pendla (körtid 3,5 timme enkel väg om man åker bil). Det är för långt för att dagligen pendla. Du måste i så fall flytta till eller närmare till skolorten.
    • Anna : Jag kommer att utöka mitt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer