Ebba

    Jag undrar vad matematiken jag läste på gymnasiet motsvarar i dagens behörighetssystem. Jag läste enligt följande: SUV - Samhällsvetenskaplig linje Avgångsår: 1994 Matematik SE, 3550S, Betyg: 5 Vänliga hälsningar, Ebba

    • Ludmila : Hur många årskurser har du läst matte på gymnasiet, alltså under hur många år?
    • Ludmila : Om du inte vill eller kan svara ang. hur många år du läste matte på gymnasiet, vänd dig till SYV på komvux (i första hand i den kommunen där du är folkbokförd och visa upp ditt betyg).
    • : Hej och tack för svar! Jag läste matte under de tre åren utbildningen pågick. :)
    • Milla : I Så fall så tror jag ditt betyg motsvarar matematik 3, alltså 3b eller 3c.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    så vitt jag vet, så motsvarar "din kurs" alltså Matematik SE, 3550S - i dagens matte-skala Matematik 2 a,b eller c.
    Och femma var det högsta betyget då, och nu är högsta betyget A.
    Så, jag skulle säga att du har A (högsta betyget) i Matematik 2: 2a, 2b eller 2c - vilken av de kurserna som helst.
    Idag finns det tre "spår" inom matte på gymnasiet:
    a-spår läses på de yrkesprogrammen
    b-spår är inriktat på ekonomi
    och
    c-spår är inriktat på naturvetenskap.

    Du kan se innehåll i dagens Matematik 2 kursen på matteboken.se/lektioner/matte-2 och bedöma hur mycket du kommer ihåg från 1994, eller så kanske du lärde dig så mycket mer sedan dess.

    Vänligen
    ANNA

    • Ludmila : Annas svar kan stämma, men det är viktigt att veta Hur många årskurser du läste matematik på gymnasiet, för att kunna vara säker på vad ditt betyg motsvarar i dagens mått mätt.
    • Ludmila : Betyget är också över 25 år gammal, så frågan är om du minns så mycket av matten du läste då, eller så kanske - precis som Anna svarade, att du har lärt dig ännu mer, t.ex genom arbetslivet, självstudier eller på annat sätt.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag frågade  betygsexperten på UHR, universitets- och högskolerådet och fick följande svar att enligt bedomningshandboken.uhr.se så motsvarar betyget från år3 teoretisk linje betyget i matematik 3 .
    Alltså, Annas svar är rätt men bör tolkas somså att det är lägst matte 2 som ditt betyg motsvarar. Nu, när du svarade att ditt betyg är från år3, då är det matte 3 du har särskild behörighet i (nuvarande kurser 3b eller 3c).

    Till syvene och sist blir det upp till antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker att bedöma vilken behörighet du har. Om det är väldigt viktigt för dig att på förhand få fram 100% rätt svar om din behörighet inom matematiken, boka tid med SYV på komvux i din kommun, visa ditt betyg (eller skicka inscannat) och hen kan då kontakta betygsexperter, när hen ser all info: alla koder och annat som kan vara av betydelse - det utb.dokumentet som du har fått.

    Hoppas våra svara blir till hjälp!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare