Moa
    Hejsan!
    Jag ska gå tvåan på gymnasiet nu! Jag har alltid haft svårt med skolan och har alltid fått extra hjälp (i grundskolan) men nu när jag börja gymnasiet så får jag ingen hjälp alls. Jag har väldigt stora problem med mig själv, dåligt självförtroende, fd missbrukare och en massa andra problem. Pga av mitt tidigare missbruk så fick jag plugga hemma första året, (jag går stylist). Jag läste då engelska, matte och svenska och blev godkänd i dom kurserna. Nu när skolan har dragit igång igen så säger dom att jag ska gå om ettan, vilket dom inte så ingen jag började plugga hemma, och jag vill absolut inte läsa ett extra år. Jag vill ta studenten med mina kompisar som är lika gammal osv. Jag känner även att det är fel linje jag läser, jag vill bara läsa någonting enkelt så jag kan ta studenten. Just nu känner jag bara att jag vill hoppa av skolan och bara skita i allt. Har du några förslag på vad jag ska göra? Om det finns någonting man kan läsa hemma och även ta studenter fast med en klass i sin hemkommun?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!
    Det är ingen lätt situation som du befinner dig i.
    Jag ska fundera lite och återkommer.
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Det är en komplex fråga som du ställer och inte så lätt att ge ett klart och enkelt svar.
    Att "ta studenten" - är det att delta i festen? eller är det att ha förutsättningar att få jobb? eller är det att ha möjlighet att läsa på högskola eller yrkeshögskola?
    För det första, så måste jag veta vad du menar när du skriver "ta studenten".
    För det andra, så är du 16 år och inte är myndig. Dina föräldrar /vårdnadshavare/ har stort ansvar och har väldigt mycket att säga om din skolgång.
    För det tredje, så är gymnasiet frivilligt och man behöver inte läsa. Du kan söka jobb när du är klar med grundskola.

    Jag förstår att du har haft problem och jag vill hjälpa dig.

    Här nere nämner jag alla de olika alternativ som finns:
    1. börja om från åk1 på ett nytt gymnasieprogram
    2. skriva in sig på IM; individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    3. skriva in sig på AF och söka jobb
    4. be om att få ett möte med flera deltagare: rektor på din gymnasieskola, kurator, din mentor, dina föräldrar och du - så får ni tillsammans försöka komma på vad som blir bäst för dig.

    Hälsningar
    Mikael SYV