Hej! Min lärare gav mig ett C för att jag gjorde alla uppgifter man skulle göra varje lektion och alltid frågar om extra material när jag är klar. Jag har aldrig haft fel på uppgifterna, då menar jag att inte kunnat räkna ut svaret. Jag har sett fel på få uppgifter men annars brukar alltid ha rätt. Första proved fick jag A och Andrea proves fick jag B men två elever i min klass får A för att de är inne på reddit. De gör typ inga uppgifter och läraren gör inget emot det. Hon bryr sig mer om jag och min kompis pratar med varann. För några veckor sen så frågade jag henna om man kan Kalla en kvadrat för en rektangel. Hon sa nej och en av de som fick A sa Sammy sak. Men när vi visade att hon hade fel sa hon "näeh det fel för att funkar inte så". Även om vi hade bevis vad en rektangels definition var så sa hon aldrig att vi hade rätt. Jag tycker att en lärare som beter sig så här ska få sparked. Jag har tänkt att gå till rektorn men är inte helt säker. Jag undrar vad jag ska göra åt det här? Mvh Fp
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32104 frågor besvarade.
Vad ska jag göra?
1 Svar
Hej Filip,
en viktig fråga du ställer! Men det är också svårt att svara "Gör så här" på din fråga... Jag tycker du bör samråda med dina vårdnadshavare, men kurator på din skola och med din klasslärare/mentor. Du får givetvis be att få prata med rektorn också... Problemet är i mångt och mycket att det är stor lärarbrist och lärare är ofta "överarbetare"/överansträngda och superstressade. Även om läraren till exempel skulle svara fel på frågan om kvadrat och rektangel, är det svårt för rektorn att sparka lärare, för att Vem ska undervisa i så fall? Det är tyvärr inte så många behöriga lärare (och många ggr även obehöriga lärare) som är arbetslösa och söker jobb. Tvärtom, är det så att vissa skolor inte kan hitta några lärare, över huvudet taget.
Det är ett krävande yrke att vara lärare. Det ställs många krav från olika håll: från eleverna, föräldrarna, kollegorna, rektorn och från Skolverket.
Nu vet vi på FRåGA SYV inte vad som har hänt. Du ser situationen på ett visst sätt och kan ha rätt från din synvinkel. Andra inblandade kan se det lite annorlunda - men behöver inte ha fel för det (eller rätt). Sanningen kan ligga mittemellan det du minns och det som läraren skulle svara om tillfrågad. Läraren kan på riktigt ha glömt exakt vad som sades då. Hen har extremt mycket att tänka på: kursplanerna som förändras, många olika situationer som dagligen uppstår & Covid-19 bidrar också med mycket oro och kraven på att hålla avstånd mm.
Handlar din fråga om att du tycker du förtjänar högre betyg än C eller vill du i första hand påvisa att du hade rätt och läraren hade fel? Eller kanske både och?
Ett betyg som redan är satt är extremt svårt att ändra på. Vad som sades i en given situation för en tid sedan, kanske läraren på riktigt inte minns. Det finns undersökningar/forskning som visar att vittnen är ofta opålitliga; de minns fel. T.ex om flera personer bevittnar en krock mellan 2 bilar och blir sedan tillfrågade om färger och modeller på bilarna, kan de ge mycket olika svar. Vittnena vill svara sanningsenligt men de kan inte - för att de minns fel. Man kan på riktigt minnas att bilen var svart, när den var vit. Det är därför mycket svårt att bevisa vad som sades i den situationen som du beskriver.
Rektorn kan inte "blint" tro på eleverna "mot" läraren, bland annat pga det är inte otänkbart att eleverna kan "gå ihop" för att försöka mobba läraren in i att ge de höga betyg. Det är alltså inte lätt att vara lärare eller rektorn.
Som elev är tanken att du ska lära dig så mycket som möjligt i de ämnena som du läser men även om mellanmänskliga relationer, om hur det går till när man försöker lösa konflikter och om att man ibland vinner på att "ge sig", alltså lägga det som har varit bakom sig och gå vidare, mot nya mål.
Man måste välja sina "fight"-er, man kan inte strida för allt hela tiden. Så, om det som hände (det du beskriver i din fråga här) är inte så jätteviktigt, så kanske du kan släppa det och satsa på att skaffa dig så bra kunskaper så att ingen kan ifrågasätta det faktum att du förtjänar mycket höga betyg!
Jag har svarat utifrån min erfarenhet både som tidigare elev och som skolpersonal: SYV.
Du får gärna visa mitt svar till dina vårdnadshavare, dina kompisar, personal på din skola m.fl. De får gärna höra av sig med sina synpunkter.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'urvalskriterier till utbildning på avancerad nivå' (7 st.)
-
Hur svårt är det att komma in på ett masterprogram?
Hej, hur svårt brukar det vara att komma in på masternivå på socionomprogrammet?
Hej,urvalskriteriet inför masterprogrammen brukar bestå av det totala antalet godkända högskolepoäng. Det formella kravet inför masterprogrammet är att man har... Läs hela svaret -
Vilka betyg söker man med till en master/ytterligare utbildning?
Hej, Om man till exempel söker till en master gissar jag på att man gör något slags urval som baseras på ens betyg. Om man har en kandidatexamen, är det betygen från den utbildningen eller gymnasiebetygen som avgör ens meritvärde?
Hej,till utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogram (men det kan också finnas enskilda kurser på avancerad nivå) brukar man konkurrera med... Läs hela svaret -
Söka till masterprogrammet i farmaci?
Hej! Jag är intresserad av att plugga farmaceutprogrammet på Linnéuniversitet och sedan söka till masterprogrammet i farmaci på Umeå universitet för att få apotekareexamen. Dock har jag redan ett kandidatexamen i biologi och ett mastersexamen i...
Jag råder dig kontakta antagningsgruppen på Umeå universitetet för att få svar om detaljer kring antagning. De som inte gör antagning kanske har inaktuell info och vad de säger... Läs hela svaret -
Hur fungerar komplettering till apotekare?
Jag läser receptarie nu men har insett att jag hellre vill bli apotekare och har tidigare inte läst fysik 2. Jag har sett att det finns en kompletteringsutbilding i Umeå "Masterprogrammet i farmaci", men har förstått att det är svårt att komma...
Hej Hilda,känner inte till någon annan möjlighet att komplettera "upp" från receptarieutb.till apotekare än via Master i farmaci.Antagningsstatistik för Masterprogrammet i... Läs hela svaret -
Masterprogram efter 3årigt program?
Hej! Jag har en generell fråga om hur antagningen på masterprogram fungerar. Jag har förstått att olika masters ställer olika krav och att man konkurrerar om plats mrd sina högskolebetyg. Det jag undrar är vad som händer om jag t.ex. läser ett...
Hej,urval till program på avancerad nivå brukar ske på "totalt antal högskolepoäng", alltså hur många högskolepoäng, totalt, man avklarade. Minimikravet är 180 hp,... Läs hela svaret -
Vill jobba med KBT?
Hej Jag vill sadla om och utbilda mig, men på distans. Jag är intresserad av socionomprogrammet, psykologi eller KBT. Men jag kan inte bestämma mig, jag skulle vilja jobba inom kommunen eller inom skolans värld. Vilka av utbildningarna finns på distans/ vad har man...
Hej, socionom kan man i Sverige bli endast genom socionomprogrammet, ej på annat sätt; du fick tips om distansutb. på socionomprogrammet; psykolog kan man i Sverige bli endast genom psykologprogrammet;Det finns... Läs hela svaret -
Hur svår är matten på civilekonomprogrammet?
Jag har haft C i matte under hela min skoltid med undantag för matte 3b då jag fick ett E. Är nu orolig att jag inte kommer klara av matten på universitetet och att de skulle kunna påverkar mina betyg i den utsträckningen att jag inte kommer komma in på...
Hej Gabriella,det finns en mycket bra sida, som är gratis att använda sig av - www.matteboken.seKursen matte 3 finns på Matteboken.se/lektioner/matte-3 och du kan repetera den i din egen takt, om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga