S

    Jag har så svårt med att komma på vad jag vill göra, ska jag plugga vidare eller börja jobba direkt. Tankarna är väldigt blandade men tror den röda tråden är att jag vill hjälpa andra på något sätt. Jag har tänkt på elevassistent som hjälper elever med att strukturera osv, jag vet vissa (vet ej om det är något speciellt jobb) som hittar på en massa roliga aktiviteter och kan förbättra skolan med tex att de tar ansvar och gör så att det finns mensskydd på toaletter, det är något som jag skulle tycka va roligt men är det bara något som vissa personer på skolan gör utan någon speciell titel? Skulle också va intresserad av de specialpedagoger på skolan som man kan gå till för att få studietips, få extra hjälp/lösningar och klaga om en lärare inte tar hänsyn till ens svårigheter. Jag har även fått höra att jag borde jobba med ekonomi då jag är snål (på ett hälsosamt sätt) och ser skillnad på bra och dåliga köp kort- och långsiktigt och kan få andra att tänka om deras köp, nånting som jag tycker är roligt och insett att jag har ett inflytande på vissa bara på en vanlig veckohandling, dock är jag inte jättebra på matte och tal på det sättet. Hade ett uf-företag och var VD och ekonomiansvarig, riktigt roligt var det, speciellt att göra affärsplanen där jag kunde fixa upplägget, passande färger och teman, även att göra uträkningar på ekonomin och vinst. Men några saker som jag skulle vilja ha i ett jobb är bl.a. hjälpa andra, förbättra saker, struktur, planering, tycker om att ha kontroll och vara medveten, ekonomi till en viss gräns:) Det här är bara några av sakerna jag tänkt på men det är de som intresserat mig mest, har ni något förslag på jobb eller vars jag kan vända mig för att få mer information? Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej S! Jag vill be dig kika på många olika yrken på www.framtid.se - där över 2.o0o yrken finns beskrivna.
    Hen som "fixar" på skolorna (det du skriver i din fråga om...) kan t.ex vara skolvärd/skolvärdinna. Jobbet som Skolvärdinna kan du söka med "vilka meriter som helst"; problemet här är att behovet är stort men ekonomin sätter stopp och många skolor har inte råd att anställa någon skolvärdinna.
    Du tyckte det var roligt att driva UF-företag; kika gärna på Entreprenör/ egenföretagare. Fundera på om du vill starta eget.
    Titta också gärna på yrket Specialpedagog. Det krävs en påbyggnadsutbildning efter lärarexamen. Lärarexamen får man genom studier på en av lärarhögskolor.
    Du i din fråga skiver ganska mycket om jobben inom skola. Har du funderat på att utbilda dig på en av lärarhögskolorna? Det finns många olika lärarutbildningar.T.ex kan man utbilda sig till Lärare i fritidshem eller till en Folkhögskolelärare.
    Du är ännu mycket ung och om du inte är säker på vilket yrke du vill satsa på, så är det ganska vanligt; det är inte alls konstigt att du som är under 20 år inte är säker på exakt vad du vill jobba med ... Du kan jobba (så länge) med "vad som helst" (mest för att få mer arbetslivserfarenhet). Under tiden blir du äldre och få mer livserfarenhet, bättre självkännedom och blir "mognare". Att jobba "med vad som helst" (det jobbet man kan få) ger lön, arbetslivserfarenhet och kontakter inom arbetslivet.
    Titta annars gärna på många yrken på www.framtid.se
    och tänk på att eftergymnasiala utbildningar finns i olika skolformer; på folkhögskolorna kan man utbilda sig till Fritidsledare. Till många olika jobb kan man utbilda sig inom Yrkeshögskola: t.ex till Lärarassistent. Se exempel på en yh-utbildning till lärarassistent: yhguiden.se/Lernia/lärarassistent-specialisering-inkludering-distans

    Liselotte