Anna
    Hej! Jag är snart15 år och ska börja nian och funderar mycket krig gymnasievalet som vi ska välja till hösten. Jag vet inte riktigt vad jag vill bli för det är olika hela tiden. Ibland funderar jag på inom sjukvården som tex socionom, ibland polis, men nu på sistone har jag funderat mest på lärare. Det går runt hela tiden för det finns så mycket roligt. Men jag vet inte vilken linje jag ska välja baserat på det. Jag har ett stort intresse för musik och sång och därför skulle jag vilja välja en linje som är inriktat på det. Men jag har även hört av många att det är en fin utbildning om man väljer estetiska musik men jag är inte säker på att jag vill jobba inom det i framtiden utan att kanske bara ha det som en hobby. Mina favoritämnen i skolan är då musik men jag är även bra på matte. Jag har ganska bra betyg (just nu 280 meritpoäng) i alla ämnena även om jag inte är speciellt intresserad av tex historia eller kemi. Vilken linje passar mig baserat på detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ ANNA,

    det är roligt att du är engagerad och intresserad av både musik och matte!

    Du skriver tyvärr inte var i landet du bor... skulle du svara på det (var i landet du bor), så kan jag se om det /nära dig/ finns specialiserade utbildningar (särskilda varianter) där man t.ex kan läsa Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Musik (vilket inte är en vanlig utbildning och därför inte finns överallt, utan bara på några få gymnasieskolor).

    Du kan också göra några tester, t.ex en som finns på den här sidan>> och en annan, som finns på www.gymnasieguiden.se och här är direkt/snabblänk till den>>

    Du tänker på gymnasieval utifrån ditt framtida yrke>> och dina intressen (i första hand musik), vilket är jättebra. Men man kan också tänka på att välja en utbildning på en gymnasieskola som ligger mycket nära där man bor och på den skolan välja utbildning utifrån det man "fastnar för" när man besöker skolan på Öppet hus>> eller på en prova-på dag ("skuggning") - detta för att dina intressen och yrkesval kan ändras under "resans gång", vilket är helt OK för att du utvecklas och mognar mer för varje dag och kan komma på andra tankar innan det blir dags för att definitivt bestämma sig angående ditt gymnasieval. Även senare kan man ändra sig (under gymnasiet och även efter gymnasiet).

    Du är alltid välkommen att ställa frågor till oss på Fråga SYV! Vi finns här för dig!

    Bästa hälsningar och ha en trevlig fortsättning på sommaren!

    ANNA

    Hej igen!

    tack för ett snabbt svar!

    De 15 gymnasieskolor som finns idag, kan du se här>>

    Den här skolan>> erbjuder Naturvet.programmet med inriktning Musik i Lund.

    och den här skolan>> erbjuder NA med två olika inriktningar: "musik" och "bild/design".

    Man kan också tänka så här: eftersom du gillar Matte och Musik - så kan du välja Estetiska programmet, inriktning Musik och önskar läsa extramycket matte - som Programfördjupning och som kurser inom Individuellt val. Titta t.ex på den här skolans presentation:

    Lunds dans- och musikalgymn.>>

    Råd till dig - sök alltid FLERA OLIKA ALTERNATIV, helst 5-6 st. eller ännu fler - till gymnasiet. Detta pga "saker" kan hända, t.ex kan en viss utbildning "stänga" sent, pga t.ex behörig lärare saknas eller att man hittar mögel i skollokalen... sådant händer tyvärr. Även om man har alla A betyg i grundskolan och av den anledningen borde kunna komma in på vilken gymnasial utbildning som helst, - om man har bara ett alternativ i sitt gymnasieval och det alternativet inte kommer att starta, då har man inga alternativ i sitt gymnasieval. Då blir man sedan hänvisad välja bland de "tomma", dvs lediga platser på några utbildningar, där det finns en ledig plats. Den situationen vill man helst undvika. Därför ger jag dig nu råd att söka flera alternativ (minst tre men helst ännu fler). I första hand söker man givetvis den utbildning som man helst vill gå. Som andra och tredje alternativen är det klokt att söka samma program på andra gymnasieskolor. Men i fall man gillar en viss skola jättemycket och vill just gå på denna gymnasieskola, kan man söka olika program på samma gymnasieskola, som sina olika alternativ i gymnasievalet.

    Du har ännu mycket gott om tid! :) Läs på om olika yrken - www.framtid.se

    Kika t.ex följande yrkespresentationerna:

    Musikterapeut>>

    Musiklärare>>

    Du kan också titta på en Yrkeshögskoleutbildning här>>
    Det är för övrigt mycket bra att känna till yrkeshögskola! :) Det är eftergymnasiala utbildningar, som är oftast kortare och mer praktiskt inriktade än högskoleutbildningar. Alla yrkeshögskoleutbildningar och övrig info om yrkeshögskola finns på www.yhguiden.se

    • : Jag bor i Skåne. Närmaste gymnasium är i Lund där jag helst vill gå!
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • : Tack men jag vet inte vilken linje som passar mig och mina intresse
    • Anna : Du kan kika på alla de 15 gymnasieskolor som finns i Lund... 15 skolor är inte så många (om man tänker på att det finns ca 900 gymnasieskolor i Sverige). :)
    • Anna : Man kan också tänka så här: eftersom du gillar Matte och Musik - så kan du välja Naturvetenskapsprogrammet på en skola som, för övrigt, erbjuder även Estetiska programmet, inriktning Musik - och då finns det behöriga lärare i musik på skolan. Det är därför lättare att få läsa Musik-kurser inom Individuellt val.
    • : Finns det på Spyken?
    • Anna : Ja, enligt de uppgifter som vi idag har här på Fråga SYV har idag, så finns det! Utbildningsutbudet kan dock förändras. Oftast kan man vara säker på vilka utbildningar som "öppnar" på gymnasieskolor till nästa år, först dagen innan ansökningsperiod börjar. Även efter det kan utbildnignsutbud förändras. Vi rekommenderar därför att alltid söka FLERA OLIKA ALTERNATIV; jag kommer nu att ännu en gång utöka mitt svar till dig.
    Läs alla kommentarer