isak
    (VFX=Visual effects, CGI=Computer generated imagery)
    Alltså inom film/TV. Jag vet att man kan gå estet, men jobbmöjligheterna blir väldigt små i framtiden då. Finns det någon annan linje där man kan utbilda sig till VFX-producent eller liknande senare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Isak! Jag hittade 55 skolor som erbjuder profil "film" och du kan se deras presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Film&program=&variant=&view=list&county=, se själv vilka som finns nära dig. Har du planerat läsa efter gymnasiet? I så fall är det bra att titta på behörighet som krävs till just den utbildning som lockar dig. Utan att veta var du bor och om du kan flytta är det svårt att ge tips på utbildningar. Titta på skolorna på länken som jag skickar nu och återkom. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen,
    jag vet inte var i landet du bor och om du är beredd att flytta eller ej, men kan ge dig tips på Riksrekryterande skolor med TV/film profil, som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/eksjo-gymnasium. Tumba har Riksrekrytering & även Spetsutbildning inom Film/TV http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium. Filmgymnasiet på Lidingö http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stillerska-filmgymnasiet kan du titta på (vet som sagt inte om det blir för långt för dig att pendla).

    Ett annat förslag är att söka Teknikprogrammet på en skola som inom Programfördjupningar & individuellt val kan erbjuda följande kurser:
    Animation1
    Digitalt skapande 1 och 2
    Ljudproduktionsteknik
    Ljus- och bildproduktonsteknik
    Film och TV produktion 1
    Fotografisk bild 1
    Musikproduktion 1 och 2
    Programmering 1 och 2
    Ljud och ljus
    Visuell kommunikation.

    Om man på Estetiska programmet har profil "Film" som t.ex. Filmgymnasiet erbjuder, då läser man följande kurser: Film & TV produktion, Scenografi, mask & kostym, Regí samt Film & interaktiv ljudproduktion.

    En väg för dig att gå skulle vara att försöka hitta en skola som erbjuder profil Film på Estetiska programmet, men samtidigt har även Teknikprogrammet. Då skulle du kunna fråga om du kan inom Individuellt val, 200 p. välja kurser från Film-profilen och även läsa en eller två utökade kurser. På så sätt kan du få utbildning på Teknikprogrammet med "inriktning" mot film. Du skapar, alltså, din egen "inriktning", lite grand i alla fall. På TE är det 400 p. programfördjupningar, 200 p. individ val - gäller alla gymnasieelever, temat för Gymnasiearbete kan du "rikta"så att det passar dina intressen, 100 p. = 700 p. av 2500 p. Inte övervägande men en betydande del av utbildningen blir det din "personliga profil" eller inriktning. Om skolan ger dig möjlighet att läsa ett par utökade kurser - blir det 900 p. av 2700 p. och det är en tredje del av utbildningen.
    Om du berättar på vilken ort du bor, kan jag försöka se om jag hittar någon skola som jag kan tipsa om.
    Det finns annars ca 900 gymnasieskolor i Sverige och utan att veta var i landet du kan tänka dig att läsa, är det omöjligt att ge passande tips om skolan (förutom Riksrekryterande dit alla kan söka; boende finns då på skolan eller så hjälper skolan till att skaffa).

    Mvh
    Mikael SYV