Anton
    Hej! Jag hade debatt med en lärare i fredags om läkarutbildningen. Han säger att läkarutbildningen kommer sänkas i framtiden pga det nya betygssystemet är svårare att få höga betyg i än vad det gamla är. Jag sade att det inte kan vara möjligt att det kan bli såna skillnader när de har bytt betygssystem. Jag har inte kunnat släppa denna tanke nu över helgen och jag vill gärna själv bli läkare i framtiden. Jag har ett betygsnitt på 21,81 med meritpoäng. Jag undrar vem är det som har rätt i det här? Har han rätt i det han säger eller är det lögn?

    Mvh/ Anton
    • : Hej! Inte för att detta kanske är relevant som svar på din fråga, men vill nämna att om betygpoängen du nämnt ovan är betyg som inte är kompletterade i efterhand så hade du faktiskt kommit in på Göteborg, Linköping, Umeå och Örebro i urval 2 i våras. Rekommenderar att du gör högskoleprovet för övrigt! MVH,
    • : Kika in på UHR för statistik: http://statistik.uhr.se/

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Läraren som du pratade med gjorde en egen privat prognos, han tror någonting,han har en åsikt. Om han har rätt eller inte får framtiden utvisa.

    Jag personligen inte skulle våga ha en åsikt om hur antagningsgräns påverkas av det nya betygssystemet. Fortfarane kan man fram till 1 jan2017 få betyg i det gamla systemet (Slutbetyg) och personer som fick Slutbetyg när de gick ut gymnasiet 2013 (eller tidigare) kommer i minst 10 år framöver söka till bl a Läkarutbildningar.

    Antal platser på utbildninar kan ändras. Andra faktorer som t.ex bostadssituationen på utbildningsorterna, påverkar också (folk söker i mindre omfattning om de vet att det ska ha svårt att hitta bostad).

    Alla har rätt till en åsikt men om han har rätt eller fel får vi se i framtiden.

    Du eller jag kan inte påverka var antagningsgränsen "hamnar". Du kan bara försöka få så bra betyg som möjligt och så högt resultat på högskoleprovet som du kan få och vi hoppas och håller tummarna!

    Bästa hälsningar

    ANNA