Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'vad ska jag välja?' (7 st.)

    • Johanna

      Vad kan jag komma in på med min merit?

      Hej, jag tar studenten från en ganska högpresterande gymnasieskola i veckan; jag är orolig över att min merit inte räcker till. Jag tänkte söka till högskola/universitet till våren 2020 och undrar vilka program som är säkra kort att söka till med 19.74 i merit. Känns som jag har helt okej merit...

      Anna: : Hej Johanna, några "säkra kort" finns inte - då antagningsgränserna uppstår i konkurrensen: antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har, som söker till just... Läs hela svaret
    • Erik

      VAD SKA JAG VÄLJA?

      Hej! jag har beslutsångest och vet ej vilken linje jag ska gå!, har kollat på ekonomi och teknik och är intresserad av matte men inte så mycket av fysik. Däremot gillar jag just teknikämnet. Kan man gå någon teknikinriktning där det inte ingår fruktansvärt mycket matte kanske matte 1c, 2c och...

      Milla : : Hej Erik, det är endast på inrikt.Teknikvetenskap som matte 4 är en obligatorisk kurs. Så som behörighetsreglerna är idag, så räcker det med matte 3 för att söka... Läs hela svaret
    • Helena

      Är så förvirrad och behöver hjälp!!?

      Hej! Jag är så himla stressad och osäker och har så mycket ångest just då jag verkligen inte vet vad jag ska göra. Jag ska ju byta gymnasieskola men ju mer jag pratar med andra personer desto mer osäkrare blir jag. Min störa fråga just nu är vilken linje som är den största, bredaste och som...

      Anna: : Hejsan, varför man får höra att SA är "ett brett program" är nog för att det är många VaIbara kurser som får Iäsas som Programfördjupande och att SA har 3... Läs hela svaret
    • Nora

      kan jag gå estet?

      Jag var med en klass under en dag på estet-linjen. Jag fick ett väldigt bra intryck och det verkade vara en mysig och rolig linje. Jag har spelat gitarr i ca 4 år nu och är väl helt okej på det. Jag tycker det är jättekul att spela men känner att jag inte alls är lika duktig som andra på estet...

      Mikael: : Tänk på att de som du skuggade på estetiska programmet är ett år äldre och har lärt sig mycket från augusti till februari på ES.  Tänk också på att om du t.ex vill... Läs hela svaret
    • Nora

      Vad ska jag välja?

      Hej, snart är det dags för mig att bestämma mitt gymnasieval men jag har världens ångest inför det. Jag vet inte vad jag ska välja. Jag är en person som hatar matematik och NO. Inte för att jag är speciellt dålig på det utan mer för att jag tycker att det är jättetråkigt. Det som intresserar mig...

      Anna: : Hej Nora! Jag förstår att det känns som ett stort beslut för dig och att du är osäker och inte vill välja fel. Tanken med Göteborg var en bra "grej" om det inte vore för att det är jobbigt att pendla. Det finns många alternativ -... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur listar man ut allting?

      Hej! Jag har totaltmissat att nästa vecka är sista ansökningsdagen vilket har satt mig i en sorts paniksituation. Just nu (för det ändras hela tiden) är jag intresserad av att studera event-koordinator. Jag älskar att planera, vara kreativ och vara en ledare. Väljer jag detta väljer jag...

      Mikael: : Hej Matilda! Jag undrar om du känner till Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex den här http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events För övrigt, så kan man inom yrkeshögskola... Läs hela svaret
    • Isabella

      Vilken inriktning inom teknik?

      Hej, jag går på ett teknikprogram och ska snart välja inriktning. Jag är inte helt säker på vad jag ska välja men hade tänkt att jag antingen vill jobba med spel eller något med rymden när jag blir äldre. Vet inte riktigt vad inom det, men något jobb som involverar någon av de två. Så min...

      Julia: : Hej Isabella! Inriktningarna på Teknikprogrammet finns det fem stycken och jag undrar om din skola erbjuder alla dem? I alla inriktningar ingår det kurser á 300 poäng och om man tar i beräkningen att hela programmet är på 2500... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga