Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'event' (12 st.)

    • Linn

      Vill välja en bred gymnasieutbildning?

      Hej. Jag heter Linn och ska börja 9:an om några veckor och har tänkt mycket på gymnasievalet. Jag tillhör dem som inte har en blekaste aning om vad de vill jobba som när de är äldre, vilket känns som ett problem i val av gymnasieutbildning. Jag...

      Daniel: : Hej Linn,du har ännu ganska gott om tid; du måste bestämma dig angående gymnasieutbildning du söker i första hand (och i andra, tredje,... och så vidare) mot slutet av... Läs hela svaret
    • Jenny

      Vad behöver man för utbildning för att jobba med event?

      Hej som rubriken lyder, undrar vad för sort utbildning man behöver för att få jobba med event? Tack på förhand för att ni ger er tid att svara! Mvh Jenny A.

      Daniel: : Hej Jenny,det finns många olika "event-yrken" och det är olika utbildningar som rekommenderas, önkas eller krävs för att jobba inom de olika yrken. Kika gärna på alla de yrkesbeskrivningar som det länkas till på Event-yrken >>
    • Ulla

      En elev som vill bli eventarrangör?

      Hej jag fick fråga från en elev som säger att hen vill bli eventarrangör - vad gäller? var finns utbildningar? vilka egenskaper krävs? mvh Ulla

      Anna: : Hej Ulla, De flesta eventutbildningarna, som vi vet leder till jobb (där goda chanser finns att senare få jobb) finns inom YH-formen och de kräver att man först skaffar sig Gymnasiekompetens + helst... Läs hela svaret
    • John

      Hur gå till väga för att jobba med event, konserter och turnéer?

      Hej. Jag undrar vilken utbildning eller hur jag ska gå till väga för att kunna jobba med konserter, festivaler, turnéer, galor, mediaproduktion eller tv-produktion? Som någon typ av tekniker ev. Ljussättare, Ljustekniker, Ljudtekniker, Eventtekniker? Kanske finns några liknande yrken också,...

      Mikael: : Ett tydligt svar är att de jobben du är intresserad av är mycket eftertraktade och fås genom personliga kontakter. Exempel: man börjar som volontär på... Läs hela svaret
    • Maria

      Vilken linje borde jag ta?

      Hej Syv, Jag är en tjej vid 15 årsåldern som är mycket bekymrad över min framtid. Jag är förvirrad. Jag vet inte vad jag har för framtidsplaner. Jag vet att jag är superintressrad av svenska, engelska och samhällskunskap. Jag vet också...

      Julia: : Hejsan, jag håller med Anna om att i fall man är mycket "inne på film" - så är det en "filmutbildning" på gymnasiet som är bra att gå. Allmänna tips; gå på... Läs hela svaret
    • Amanda

      För att kunna jobba med event?

      Hej! Jag har som dröm att jobba inom eventbranchen. Men tycker att det verkar krångligt att gå någon sådan kurs då det mesta verkar vara YH-utbildningar eller utomlands. Jag skulle vilja plugga på högskolan och undrar därför om de finns högskoleutbildningar inom detta. Och om det finns andra...

      Liselotte: : Hej Amanda! fördelen med Yrkeshögskoleutbildningar är, förutom det att de är oftast kortare än högskoleutbildningar, även att de innehåller myckt praktik och under praktiken knyter... Läs hela svaret
    • Anna

      Jobb inom nöjesbranschen?

      Hejsan! Jag går sista året på gymnasiet och ska nu, om allt går som planerat, börja plugga vidare på högskola/universitet till hösten. Det ultimata jobbet för mig är att jobba på ställen som Univeral Music och Sony Music. Problemet är att nöjesbranschen är så himla komplicerat, och jag vet...

      Anna: : Hej, Anna! I den branschen som du vill jobba inom spelar personliga kontakter och dina egenskaper mycket stor roll (och ofta krävs det lite tur också för att finnas på "rätt plats vid rätt tidpunkt"... Läs hela svaret
    • Marina

      Högskola eller yrkeshögskola?

      Jag läste för ett par år sedan Hotell och Turism med inriktning guide-reseledare och Event Management. Jag sökte en Yrkeshögskoleutbildning Eventkoordinator i Landskrona men kom ej in pga de kräver att jag skulle ha jobbat inom det i ca 2 år. Skulle jag söka en event utbildning på...

      Milla : : Hej Marina! Det är bra att du vet vad du vill utbilda dig till och att du tittar på olika alternativ: på utbildningar som finns både på yrkeshögskola och på... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Läsa en eventutbildning på högskolan ?

      Hej! Det är skillnad på att läsa eventutbildning på en yrkeshögskola & på en högskola. På en yrkeshögskola behöver du ha arbetslivserfarenhet & i högskolan högre poäng i vissa ämnen. Gäller det specifikt matte då? & hjälper det inte om man har läst hotell & turism på yrkeshögskolan? Måste...

      Mikael: : Hej! Yrkeshögskola har möjlighet att göra undantag från behörighetskraven. Upp till 20% av sökande kan tas in i "fri kvot" (på sammantagen bedömning av deras meriter). Därför tycker jag du bör söka till en... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur listar man ut allting?

      Hej! Jag har totaltmissat att nästa vecka är sista ansökningsdagen vilket har satt mig i en sorts paniksituation. Just nu (för det ändras hela tiden) är jag intresserad av att studera event-koordinator. Jag älskar att planera, vara kreativ och vara en ledare. Väljer jag detta väljer jag...

      Mikael: : Hej Matilda! Jag undrar om du känner till Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex den här http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events För övrigt, så kan man inom yrkeshögskola... Läs hela svaret
    • Sandra

      Management program, vart, vad och hur?

      Hej! Jag går andra året på Thoren Buisness School där jag läser samhällsprogrammet. Jag tycker om min skola väldigt mycket, men har på senaste tid fått många funderingar på mitt gymnasieprogram och min framtid. Innan jag valde gymnasieprogram så hade jag ingen aning alls om vad jag ville bli...

      Anna: : Hej Sandra! Jag förstår att det är jobbigt om man tycker att man valde fel utbildning! Jättetråkigt att läsa om att du sitter med "en klump i magen". Jag tycker du kan sluta oroa dig så mycket och tänka på det positiva... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga