Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'f betyg utökad kurs' (7 st.)
-
F betyg i en utökad kurs, med i exambeviset?
Hej tar studenten snart och av dåligt minne glömde jag lämna in en uppgift i entreprenörskap, som jag har som utökad kurs (U). Med det sagt har jag hört att man måste ha E på en utökad kurs för annars räknas den med i betyget. Skrämselpropagande eller måste man ha godkänd i en utökad kurs?...
Hej Emil, om kursen kommer i ditt examensbevis finnas med - med "U"-markering (utökad kurs), räknas betyget in endast om det krävs för särskild behörighet eller om det ger... Läs hela svaret -
Går det att läsa 4 kurser på sommarskola?
Hej! Jag går i gymnasiet samhäll årskurs 1. Jag undrar bara om det går att läsa 4 kurser på sommarskola? Matte, svenska, samhällskunskap och historia? Eller går det att göra ett slutprov nu innan sommarlovet för att kunna visa mina...
Hej Hanna,det är inte alltid som sommarskola finns för gymnasieungdomar. Om sommarskola finns brukar rektor eller lärare anmäla elever som fick F i en obligatorisk kurs (oftast finns bara svenska,... Läs hela svaret -
Räknas ett F i jämförelsetalet om man har gjort prövning och fått C?
Hej! Jag går på NA. Jag har haft otur och fått F på idrotten i slutet av kursen. Nu har jag dock gjort omprövning och fått C på den. Men nu finns det två kurser i min studieplan. Ett med C och Ett med F. Så jag undrar om idrotten med F...
Hej Martin,var god läs mitt svar på fragasyv.se/fragor/proevning-och-merit -
Förändras mina meritpoäng?
Jag har 17,76 meritpoäng från min gymnasieutbildning. Ska nu läsa naturkunskap 2 inom Hermods. Jag undrar nu om detta påverkar mina meritpoäng? Ökas de olika mycket beroende på om jag får A eller om jag får ett E, eller ändras...
Hej Emmy,om du har fått ut ditt Examensbevis* då kommer betyget i kursen naturkunskap 2 räknas in endast om du söker till en högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver... Läs hela svaret -
Vad händer med 3F på första året?
Hej! Jag går fordon första året. Vad händer om jag får 3F på engelska svenska och fordon? Ska läsa om kursen??
Hej!Om eleven på gymnasiet får F i en kurs, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Tidpunkt för prövningen är det skolan som... Läs hela svaret -
Vägen till yrket advokat ?
Hej! jag heter Hamdi 1. vad krävs det för behörigheter att gå Jurist programmet för att sedan utbilda sig vidare till advokat ? alltså kurser man måste ha godkänt i ? 2. Hur lång är jurist utbildningen sammanlagt med praktik och hur...
Hej,Du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem, nedan.1. behörighet till juristprogrammet: grundläggande behörighet (t.ex examensbevis med godkända betyg i svenska... Läs hela svaret -
Vad behöver just jag för att komma in på en specifik utbildning?
Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att få individuell hjälp med en personlig plan kring det just jag behöver för att komma in på en specifik utbildning på högskolan? Jag har velat söka till en utbildning men haft så mycket annat i...
Hej, boka tid med SYV på komvux* i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina tidigare betyg. Du kan också på förhand kika på vilken... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga