Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med '2400poäng' (8 st.)
-
Meriter efter ämnekomplettering?
Hej, jag gick ut från gymnasiet med ett studiebevis istället för gymnasieexamen för att jag hade två för många F. Jag kompletterade två ämne på komvux och fick betyg i de. Hur kollar jag mitt meritvärde och ska jag anmäla...
Hej,du behöver ansöka om att få ut examensbevis från komvux; det gör du hos komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Vi rekommenderar att försöka undvika ta några... Läs hela svaret -
högskoleförberedande examen komvux men F i ett ämne?
Hejsan!
jag funderade kring en sak som gäller mina betyg i komvux. Jag har totalt 2450 gymnasiepoäng varav 1 är F; matte 3c. Jag undrar hur jag fick examen från komvux om jag tekniskt sett har 2350 poäng, eftersom man måste ha minst 2400 från komvux...
Hejsan,jag vet inte hur ditt examensbevis ser ut. Jag hoppas du fick ett giltigt examensbevis. I examensbevis från komvux ingår 2400poäng (av dem 100poäng är en kurs Gymnasie-... Läs hela svaret -
Högskoleförberedande examen?
Jag gick ut gymnasiet utan examen och fick bara gymnasiebevis och går nu en kurs som kommer göra så jag får 2300 poäng , som jag har fattat det så är det 2250/2500 och ett antal kurser som behövs för Högskoleförberedande exam . jag...
Hej,det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som kan utfärda examen för dig. Du kan inte undvika ta kontakt med komvux i "din kommun" för att det är där som... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet till Högskolan ?
Hej Jag vill plugga psykologi på Högskolan och undrar hur en som har inte gått gymnasiet kan bli behörig till programmet. Just nu läser jag en yrkesutbildning Barn-Fritid (nationell yrkespaket) som är 1300 gymnasiet poäng. Studerar distans med Nti-skolan +...
Hej,grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt. Men om du saknar 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid, då behöver du ta ut examen från... Läs hela svaret -
Hur mycket poäng behöver jag för en gymnasieexamen via konvux?
Hej, Hur mycket poäng behöver jag för att få gymnasieexamen inom teknik programmet och vilka kurser behöver jag för behörighet?
Hej Timotheos!komvux-examen innehåller 2400poäng. Av dem 100p. komvuxarbete (eller gymnasiearbete). Kursen Idrott och hälsa1 får inte ingå.Jag rekommenderar att du... Läs hela svaret -
Hoppat av gymnasiet efter år 1, krav för behörighet till universitet?
Hej Detta året blir jag 20 år och har då inte rätt att gå tillbaka till gymnasiet, men om jag ska gå på komvux, hur lång tid tar det egentligen att få sin behörighet till högskola/universitet? Jag har klarat av hela åk 1 med...
Hej Nasredin!från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år kan du börja läsa på komvux. Ansökan kan du göra tidigare, under våren,... Läs hela svaret -
Examensbevis komvux?
Hej. Är det ett måste att man måste få ihop 2400 på komvux? Räcker det inte med 2250 för att få ett examen inom komvux?
Hej Sia,för examensbevis från KOMVUX gäller följande: 2400 poäng måste ingå; av dem minst 2250 p måste vara betygsatta med godkänt, alltså E eller högre betyg, och i så... Läs hela svaret -
gymnaisetexamen med yrkeskurser?
Hej! Jag har just nu betyg i följande kurser: 100p Svenska 1 100p Svenska 2 100p Svenska 3 100p Samhäll 1b 100p Matte 1c 100p Matte 3c 100p Engelska 5 100p Engelska 6 100p Moderna språk 100p 200p Bygg och anläggning 1 200p Bygg och anläggning 2 100p Husbyggnad 1 200p...
Hej Awaz! ytterst är det upp till rektor på komvux att fastställa vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis. Reglerna säger dock att även minst en kurs inom ämnena historia,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga