Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'kursinnehåll i programmet?' (7 st.)
-
Tillgodoräkna sig tidigare utbildning?
Hej! Jag har planer att söka tandläkarprogrammet och börja läsa på Malmö universitet, dock är jag fortfarande tveksam. Det som jag är orolig för att jag behöver gå om allting då det är stor skillnad mellan GU och Malmö....
Hej,läser du tandläkarprogrammet i Göteborg? Du skriver inte om det i din fråga - så jag måste gissa. Du vet vilka kurser du har godkända betyg i (inom tandläkarprogrammet),... Läs hela svaret -
Registrerad på två program om man endast bara går en för tillfället?
Hej, jag har de senaste åren gått ett CIVING program på Uppsala Universitet men inte avslutat det. Jag vill testa på ett annat program och har därför ansökt till Stockholm Universitet. Jag kom in, har registrerat mig och ska dyka upp vid upprop....
Hej,kontakta personal på den institutionen på Uppsala universitet där du läste ditt program t o m förra terminen och förklara din situation. Jag tror du... Läs hela svaret -
Byta program efter ett års plugg ?
Hej! Jag har pluggat ett år på sjuksköterska program och är godkänt på alla ämnen. Min frågan är kan jag byta program till socionom även min merit (15) räcker inte till socionom? Kan de kolla mina poäng som jag har fått...
Hej,svar på din fråga är tyvärr - nej. Du får gärna höra med studievägledare på socionomprogrammen men jag tror du där får samma svar som jag kommer ge dig här.... Läs hela svaret -
Byta skola Civilingengör?
Hej, jag ska börja läsa ett civilingenjörsprogram under hösten, hur ser mina chanser ut för att kunna byta skola under tiden jag pluggar. Ser alla program för industriell ekonomi i Linköping, Luleå, KTH, Chalmers och Lund lika ut eller kommer det bli...
Hej,det finns inga garantier på att kunna byta lärosäte. Även om alla kurser inom ett program skulle vara identiska på olika orter (vi säger att det är så, för resonemangens skull)... Läs hela svaret -
Kan jag få min kandidat genom att läsa en annan kurs?
Hej! Jag läser en utbildning på högskola men efter utbildningen får jag ingen yrkestitel eller legitimation då utbildningen är såpass ny. Jag läser nu min sista kurs och är lite orolig över att jag inte kommer klara den sista tentan....
Hej,du måste få svar på din fråga från studievägledare på din institution. Varje lärosäte (högskole eller universitet) får bestämma... Läs hela svaret -
Paus i plugget?
Hej! Jag pluggar just nu juristprogrammet på Uppsala universitet. Jag är dock väldigt sugen på att resa och bo i något annat land ett tag och funderar på att pausa plugget här. Kan jag söka andra kurser på distans på svenskt universitet...
Hej Fanny,jag svarar på din sista fråga först: hur olika arbetsgivare tänker kan vara väldigt olika. Det kan säkert finnas de som vill anställa någon med mycket "färsk" utbildning,... Läs hela svaret -
Läsa två program samtidigt?
Hej! Jag vill bygga upp en kandidatprogram i psykologi i Göteborg universitet. Därmed vill jag också göra samma sak med affärsjuridik. Jag vet vilka kurser finns i kandidatprogram psykologi men inte i affärsjuridik. Då undrar jag om vilka kurser finns det...
Hej Maya,om båda programmen går på heltid, då blir det "två heltider" om man läser båda programmen samtidigt; man bör i så fall lägga cirka 80 timmar/vecka... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga