Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med '2500 poäng' (11 st.)

    • Sarah

      Kan jag ta studenten om jag bara har läst 2400 p?

      Hej! En fundering... En elev har 2400 p som hon valt i sin studieplan. Måste hon välja till 100 p så hon kommer upp i 2500 p eller räcker det så, bara hon inte får F i mer än 150 p av de 2400p, vilket blir totalt 250 p (=10%) om man räknar de 100 p...

      Julia: : Hej Sarah,det är lättare att förklara om man tar ett "visst" specifikt gymnasieprogram, som exempel.Efter 3 år på gymnasiet kan eleven sluta med Examensbevis (som är... Läs hela svaret
    • nikolas

      Kommer jag ha mindre än 2500 pöang?

      Hejsan! Jag har börjat den naturvetenskapliga programmet inr natur och har valt fotboll som ett val men vill ta bort eftersom jag vill satsa mer på skolan. Det är så att jag har inte haft moderna språk i högstadiet utan jag hade sve/eng och jag valde spanska 1 som moderna språk. Jag kommer läsa...

      Milla : : 2500 poäng är ”volym”, antal undervisningstimmar som man läser, inte Vilka kurser man läser.. du menar kanske Meritpoäng som ger fördel i konkurrensen? Och svar på den... Läs hela svaret
    • Sanna

      Dividera med 2500 eller 2400 efter kurs på komvux?

      Hej! Ska försöka tydlig göra min fråga så mycket som möjligt. Jag har en gymnasie examen som omfattar 2500 och bortsett från gymnasiearbetet så blir det ju 2400 poäng om jag ska räkna ut mitt meritvärde. Men min fråga i sig är, jag ska söka engelska 7 kursen på komvux som är 100 poäng och min...

      Anna: : Hejsan! Du delar med 2500, om du räknar in betyg från kurser som utgör 2500 poäng /och det gör du för att 2400 + 100 är ju 2500/. :) Och här>>> finns Räknehjälp! Bästa hälsningar ANNA
    • Ayla

      Utökad kurs i årskurs 1?

      Hej, jag går första året i gymnasiet just nu. Jag vet att man kan göra utökad kurs i 2:an, men går det att göra det även i 1:an? Jag har flera kurser som jag skulle vilja läsa men eftersom man bara har 200 pg indivudellt val är det väldigt svårt för mig. Men skulle jag istället kunna göra utökad...

      Mikael: : Hej Ayla, det är rektor på ditt program som bestämmer om du eller någon annan elev får läsa en eller flera utökade kurser. Det är inte en allmän rättighet. Rektor kan säga... Läs hela svaret
    • Felix

      Kan jag höja mitt snittbetyg efter Gymnasiet och hur?

      Hej, det är så att det fattas 2 poäng för att jag ska kunna ha chans att komma in på det programmet som jag är intresserad av. Jag har endast 1 meritpoäng idag så jag har tänkt att plugga via komvux 2st språk kurser nivå 3 och nivå 4 för att få 1.5 extra meritpoäng. Min fråga är hur kan jag...

      Anna: : Hej Felix! jag vill börja med att ber mycket om ursäkt för att svar tiII dig dröjde. Vi har haft ett Iitet tekniskt probIem som innebär att några få (närmare... Läs hela svaret
    • Karolina

      Det här med gymnasiepoäng?

      Jag förstår i helhet inte vad som menas med 2500 poäng. Kan nån förklara i grund och botten vad detta innebär och hur detta betygssystem funkar? Och om man t.ex. fått godkänt i en kurs, t.ex. engelska, får man 100 poäng oavsett vilket betyg man fått (alltså E-A)? För att isåfall blir det lite...

      Anna: : hej Karolina, 2500 gymnasiepoäng handlar om "volum" eller storlek på kurserna, inte vilka betyg man har. 100 gymnasiepoäng = 100 undervisninstimmar. 50 gymnasiepoäng = 50 undervisningstimmar. För att... Läs hela svaret
    • Sabrina

      Att läsa mer än 2500 poäng?

      Hej! Jag valde att läsa matte 5 som individuellt val i trean. Jag har dock insett att jag inte kan räkna med så höga betyg i den kursen. Vill därför sätta den som en utökad kurs och ha tyska 5 som individuellt val istället. Jag känner att jag heller vill läsa tyska 5 eftersom jag anser att det...

      Milla : : Hej Sabrina! Att läsa utökade kurser är ett Undantag, som beviljas av Rektorn. Vilka kurser som din skola (SYV och Rektorn) sätter som "utökade" i ditt Examensbevis - bör enligt reglerna,... Läs hela svaret
    • Elsa

      Behörighet till Ivy League?

      Hej, min dröm är att gå på ett av ivy league universiteten i USA och jag vill hest gå ekonomi men det ger inte en tillräckligt bredd behörighet så min fråga är om det finns möjlighet att läsa mer än 2500 poäng så jag får den behörigheten?

      Anna: : Hej Elsa! Det är rektor på gymnasieskolan där du kommer att läsa (om du läser ett nationellt gymnasieprogram, dvs inte IB-programmet) som beslutar om du kan läsa mer än 2500 poäng. Det... Läs hela svaret
    • Paul

      Vad händer om jag inte kommer att få 2500 poäng på gymnasiet?

      Hej. Jag går tredje året på gymnasiet på Ekonomi. Har fått F i samhälle både i ettan och i tvåan, vilket leder till att jag är -200 poäng. Gymnasie arbete går sådär, men vi säger vad händer om jag inte får mina 2500 poäng och vi säger också att jag får F i gymnasie arbete (i värsta fall). Jag...

      Mikael: : Hej Paul! Kraven för gymnasieexamen kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen Gymnasiearbete är man tvungen ha betyg E i för att uppfylla... Läs hela svaret
    • Arman

      Välja bort "extra" kurser på gymnasiet?

      Hej! Jag går naturvetenskapslinjen på gymnasiet och tog nyss studenten, jag har läst över 2500 poäng med extra ämnen som t.ex. astronomi. Är det möjligt att ta bort de ämnen som ger mig över 2500 poäng och själv välja mellan vilka som ska bort och vilka som jag vill ha kvar, t.ex. behålla...

      Mikael: : Hej Arman! Har du redan fått Examensbevis i handen? Jag antar att du vill söka till högskola/universitet och för det behöver du Grundläggande behörighet (Examensbevis) och ev. Särskild behörighet (beror på vilken... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga