Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'reservplats' (30 st.)

    • Designnörd

      Chans att komma in på reservplats 9 i Göteborg?

      Hej! Jag har reservplats 9 för Art Director på YRGO i Göteborg. Dom berättade att det va ovanligt många ansökande i år och undrade därför hur sannolikt det är att jag blir antagen? Jag har jobbat med de innan och har därför reell kompetens. Hittar inget här om YRGO i Göteborg och reservplats...

      Milla : : Hejsan,frågor om chans att komma in från RESERV-kön är omöjliga att svara på. För att någon från reservkön ska kunna erbjudas plats måste någon... Läs hela svaret
    • My19373

      KAN JAG KOMMA IN UNDER ANDRA URVALET?

      Hej. Jag står som 1206 reserv på juristprogrammet i Stockholm varav 258 är antagna. Finns det någon chans att komma in som reserv? Har sökt lund och Uppsala också, ligger ungefär samma...

      Milla : : Nej, tyvärr, jag ser ingen som helst chans för dig att bli antagen. Du har en reservplats som ligger för långt bort... Beklagar detta.
    • Anonym2000

      Statistik för reservantagning?

      Hej! Jag har som mål att komma in på ekonomie kandidat i Uppsala eller Lund nu till våren. Jag har ett meritvärde på 19.9 och kollar jag på tidigare år innebär det att jag ligger på gränsen till att bli antagen till utbildningen. Min fråga är om det finns någon statistik för hur många...

      Milla : : Hej,reserver kan antas om de som är antagna tackar Nej till sina platser och på förhand kan man inte veta om det blir någon som skulle tacka Nej. Det är mycket möjligt att ingen tackar Nej utan... Läs hela svaret
    • Alex

      Hur ställer jag mig på reservplats?

      Hej! Jag kom inte in på mitt förstahandsval, men jag är helt behörig till det. Hur gör jag för att komma på reservplats innan det är försent? Behöver jag även säga "ja" till den plats som jag inte vill ha?

      Anna: : Hej Alex,olika gymnasieantagningskanslier (i olika delar av Sverige) kan göra på lite olika sätt. Oftast ställs behöriga elever automatiskt i reservkön till sina högre prioriterade... Läs hela svaret
    • linus

      Fråga angående reservplats till universitet?

      Hej! Nu är det så här att jag sökt till några universitet men kom inte in, hamnade då som reserv och har nu plats 20 i kön på de universitet jag vill gå. Min fråga är då, måste jag söka till utbildningen igen nästa år då dem öppnar eller går dem från min reservplats när det är dags att ta in...

      Vägledare: : Hej Linus,vad jag vet (jobbar dock inte med antagningen) så kan man glömma att man hade plats i reservkön, när antagningen är avslutad - det blir som om du inte sökt till den... Läs hela svaret
    • Ali

      Har fått 2a antagningsbeskedet, kommer jag in?

      Hej. Jag har sökt till socionom programmet i Jönköping och för några dagar sedan fick jag andra antagningsbeskedet. Det står följande: Betyg gymnasiet kompletteringsgruppen (BII) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 2 Antalet sökande...

      Anna: : Hej Ali,hoppet är inte ute, du har en chans att komma in... men omöjligt att ge ngn garanti. FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig! LYCKA TILL!
    • Isak

      Hur stor är min chans att jag kommer in Urval 2?

      Hejsan! Jag har sökt till Socionomprogrammet i Växjö Linneuniversitet. Jag hamnade som reservplats 16. Antal antagna urval 1 är 14 (BII). Finns det en chans att jag kommer in, mitt meritvärde är 17,20 ?

      Milla : : Hej Isak, det är omöjligt att veta säkert, men det ser inte så jättebra ut, tyvärr. För att du som reserv nr.16 ska kunna bli antagen, måste samtliga 14 st. som nu... Läs hela svaret
    • Sofia

      Hur stor chans finns det om man är reservplats 3?

      Hej! Jag är student med ungefär 173 hp och har sökt till en utbildning, där 100 personer är antagen. Just nu är jag på reservplats 3 och undrar om ni tror att det finns en chans överhuvudtaget till att jag blir antagen... Utbildningen jag har sökt...

      Anna: : Hej Sofia,som RESERV nr.3 har man en god chans att bli antagen, men tyvärr inga garantier.FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig!Lycka till!
    • Gabriella

      Tacka nej till en reservplats?

      Hej. Efter det andra urvalet fick jag veta att jag blev antagen till juristprogrammet som var mitt andra val. Jag undrar om man kan tacka nej till platsen och i så fall vilket är det sista datumet för att göra det?

      Julia: : Hej Gabriella,se om du hittar svar på din fråga på www.antagning.se och om du inte gör det, ring 0771-550720 på vardagar kl.916 och prata med personal på Antagning.se - detta för att det... Läs hela svaret
    • Sara

      Svårt att ta beslut?

      Hej, Jag hade ansökt till vissa utbildningar, och behöver nu ta ett beslut. Jag vill helst läsa till jurist, men mina poäng motsvarar 19.17, så det kommer jag inte in på just nu. Jag tänker därför att jag kan gå en annan utbildning medan...

      Anna: : Hej Sara,vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Andra alternativ är: studievägledare på högskolor-universitet dit du sökte.Angående träffa "en privat... Läs hela svaret
    • jonathan

      Reservplats 4 till yrkeshögskola?

      Hej, jag blev antagen till https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare-ecutbildning-vaxjo denna utbildningen men jag har reservplats 4, vad är chanserna att jag kommer in? Jag vet att man kan se antagningsstatistik för olika högskolor och universitet men hittar inget för...

      Milla : : Hej Jonathan, som reservplats nr.4 har du goda chanser att komma in, men vi på FRåGA SYV kan givetvis inte garantera att du kommer in.Vi hoppas och håller tummarna!Jag förstår att det finns goda... Läs hela svaret
    • Emma

      Hur stor chans att komma in som reserv?

      Hej! Jag funderar på att söka in till programmet industriell ekonomi på Lunds tekniska högskola till hösten. Har sett att intagningspoängen i första urvalsgruppen de senaste åren har varit 21,80. Till min fråga: Jag har nu efter gymnasiet 21,77 i merit, dvs under den gräns som tidigare har...

      Mikael: : Hej Emma,du kan försöka höja ditt meritvärde. Du kan också göra högskoleprovet ännu en gång - då prövas du i HP-urvalet (där betygen ej spelar... Läs hela svaret
    • Elin

      Ska rektorn kontakta eleven eller föräldern?

      Hej! Om jag får en plats på en skola, då ska väl rektorn kontakta eleven och inte föräldern? Vad händer om föräldern inte svarar? Går Rektorn vidare i reservlistan och jag förlorar min plats?

      Julia: : Hej Elin,det är lita olika hur Reservantagningen till gymnasiet sköts i olika delar av Sverige. Om du är 16 år är du ännu inte myndig; du blir myndig är du fyller 18 år;... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga