Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'prövning i moderna språk' (24 st.)

    • BK

      Hur räknar man ut extra meritpoäng?

      Hej! Jag läste ekonomi juridik-programmet i gymnasiet och jag funderar på att läsa psykologprogrammet eller juristprogrammet på universitetet, men skulle behöva höja min merit. Jag läste tyska 3, engelska 7 och matte 2b i gymnasiet. För...

      Milla : : Hej!Börja gärna med att läsa information på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng och du har rätt, max antal meritpoäng är 2.5. Man plussar meritpoängen till... Läs hela svaret
    • Alobora

      Hur kan ja plugga avancerad italienska på universitet utan behörighet?

      Jag har flitigt studerat Italienska själv p.g.a. att min släkt kommer från Italien och jag vill kommunicera med dem. Jag har ofta hälsat på dem och övat min italienska med dem och har till och med varit i Italien 3 veckor en gång där jag fick praktisera på ett företag. Jag har pluggat själv i 2...

      Milla : : Hej,jag undrar i vilket land som du helst vill jobba som Civilingenjör? Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig att skaffa högre utbildning i samma land där... Läs hela svaret
    • Student

      Prövning tyska 3 är det ett alternativ?

      Hej jag är nybliven student men känner att jag vill gå något annat program dock med högre antagningspoäng. Har sökt tidigare år och inte kommit in varken på BI BII eller Hp. Utbildningen är en ”internationell utbildning” och du kan läsa på tyska eller franska. (Behörighetskrav tyska 3/franska 3...

      Mikael: : Hej Victor! det skulle vara bra att veta hur ditt Examensbevis från gymnasiet ser ut, alltså om du har U-kurser (utökat program) vilka är de U-kurserna i ditt examensbevis? De är i... Läs hela svaret
    • Stephan

      Vär kan jag provining på moderna språk Arabiska?

      Hej, Jag vill göra provining på Moderna språk (Arabiska) 1,2, 6 och 7? Var kan jag hitta de, vilka kommuner? Notera: Om de finns inte hur kan jag studera de i annan kommun? hur kan få mitt rätt att studera dem som andra elever (Alla elever måste får samma chance att studera ämne)? Jag vet...

      Anna: : Hej!studier på högre nivå än grundskola är i Sverige inte obligatoriska och kan inte heller garanteras. Det är tyvärr inte alla elever som kan läsa de språken... Läs hela svaret
    • Mårten

      Prövning/betyg Tyska 3?

      Hej! Jag är intresserad av att få betyg i Tyska 3 på gymnasienivå, för att bli behörig på universitetsnivå. Jag har goda kunskaper i tyska sedan tidigare, då jag bott i landet. Jag har dock ingen formell kompetens, då jag inte läst...

      Anna: : Hej Mårten,du får söka i hela Sverige (inte endast i ditt län) var du kan göra prövningar.Du kan också be på komvux i din kommun att göra Nivåbedömning (där får du... Läs hela svaret
    • Fatima

      Prövning i moderna språk?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och läser samhällsvetenskapliga programmet. Det är så att när jag började gymnasiet, valde jag att läsa spanska 1. Tyckte det var intressant, sedan så valde franska 3 i tvåan vilket jag...

      Mikael: : Hej Fatima! Det är inte din rättighet att göra prövning (medan du är gymnasieelev) i en kurs som du inte har läst, så jag tror tyvärr rektorn på din skola kommer säga Nej men du... Läs hela svaret
    • Louise

      Kan ett gammalt betyg i moderna språk ersätta betyg i ett annat ämne?

      Hej! Jag fick en fråga av en elev jag inte riktigt kunde svara på så jag vänder mig till er kunniga syvar! Eleven har läst franska som moderna språk på högstadiet men har valt att göra en prövning i sitt modersmål tyska för att kunna läsa tyska som moderna språk på gymnasiet. Eleven undrar...

      Louise: : Hej!Ser nu att jag inte skrev tillräckligt med information i frågan, jag ska utveckla mig:Eleven går i dagsläget i årskurs 9 på högstadiet och har... Läs hela svaret
    • Jon

      Prövning i kurs man inte läst?

      Hej! Har ni någon erfarenhet av gymnasieelever som vill pröva i kurser de med säkerhet får ett A i men inte läst innan. Säg att en spansktalande elev vill ha meritpoäng för Spanska 3 och 4 och vill pröva av de. Är det tillåtet? Hittar ingenting om detta när jag letat.

      Anna: : Gymnasister gör prövningar på sina egna gymnasieskolor. Om rektor beviljar, finns det inga förbud mot att göra prövning i vilken kurs som helst men skola/rektor kan säga Nej. Det är... Läs hela svaret
    • Lana

      Modersmål som modernaspråk?

      Hej! Jag har läst Arabiska 1 och 2 under tiden när jag gick på gymnasiet. Nu när jag tagit examen så står så här i den: Moderna språk, arabiska 1 (MODARA01) Modersmål 2, arabiska modersmål 2 (MOEREA02) Jag tänker göra prövning i modersmål som moderna språk ( arabiska) steg 3 för att få en...

      Milla : : När man gör prövningar, behöver man inte uppvisa betyg, över huvudet taget. Du kan anmäla dig till prövningar i vilka kurser du vill, om du hittar var prövningar erbjuds... och detta helt oberoende av dina tidigare betyg.
    • Rickard

      Kan man plugga upp alla ämnen på distans (prövning)?

      Hej jag vill studera till att bli Psykolog, jag är behörig men problemet är att mina betyg är alldeles för låga. Jag har 16.55 efter gymnasiet. Jag har fått höra att mina alternativ är: Studera utomlands, Högskoleprovet eller att läsa...

      Milla : : Hej Rickard! Om man läser på distans, får man undervisning (distansundervisning). Meritpoängen får man för godkända betyg i moderna språk 3&4. Det spelar... Läs hela svaret
    • Anton

      Gå på komvux efter prövning?

      Hej! Jag hade tänkt göra en prövning på mandarin 3, och jag undrar ifall man kan gå på komvux och läsa upp betyget om jag inte skulle få ett särskilt bra betyg.

      Anna: : Hej Anton,om du är 16 år och läser på gymnasiet - så är det endast din din egen gymnasieskola som du kan göra prövningar. På komvux kan man läsa eller göra... Läs hela svaret
    • Anonym Kanin

      Hur bedöms man i moderna språk 3 (japanska)?

      Hej! Jag undrar vad som skulle kunna tänkas komma på en prövning i moderna språk 3 (japanska). Jag tittade runt på Skolverkets webbsida under moderna språk 3, men sättet de formulerar sig på är väldigt vag och skulle kunna tolkas lite hursomhelst känns det som. Vad skulle en examinator i ett...

      Julia: : Hej, prova ställ din fråga till lärare i moderna språk. Japanska är ett av de moderna språken. En lärare som undervisar i just japanska 3 borde kunna ge ännu bättre... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga