Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'anpassning av undervisning' (9 st.)
-
Utmattning i 3:an på gymnaiset, anpassad skolgång?
Hejsan! Jag går tredje året på estetiska programmet inriktning media och kommunikation och trivs väldigt bra på mitt program med min klass. Men i September 2023 var jag med om en traumatisk och stressartad sak som nu har gjort att jag är utmattad. Har...
Hej!Jag vill råda dig att höra med sjukskrivande läkare eller psykolog (vilken du nu har kontakt med inom sjukvården)... och be de om utlåtande om vad de tycker gynnar din... Läs hela svaret -
Kan man ansöka om att få läsa civilingenjörsprogram på distansnivå?
Skulle kunna tänka mig att läsa vidare på ett program på annan skola men tanken att studera utanför min hemort ger mig ångest och programmet jag tänker på (maskinteknik) utspelas på campus. Finns det möjlighet att ansöka om anpassad undervisning på distans inklusive laborationer och tentor?
Jag tror tyvärr inte det är möjligt, men fråga på den institutionen från vilken utbildningen ges. -
Måste man delta i grupparbeten vid funktionsnedsättning?
Hej! En student med funktionsnedsättning har ju rätt till att ansöka om särskilt stöd för att genomföra sina studier, bl.a. anpassade examinationer. Jag undrar om man har rätt till att få lämna in en individuell uppgift istället för...
Hej! Det som gäller vid funktionsvariation när man studerar på högskolenivå i Sverige finns att läsa på studera.nu/livet-som-student/funktionPå sidan,... Läs hela svaret -
Gå klart gymnasiet komvux-har jag gjort rätt val?
Hej alla er fantastiska människor som besvarar alla dessa frågor på denna sida. Jag måste gå klart gymnasiet, är 22 år gammal, har nu valt Hermods och jag tror det kan vara ett misstag. Jag måste gå 3 hela år om jag förstått...
Hej Linn,Det är samma kurser som på gymnasial nivå läses på komvux, som på gymnasiet (med samma kursinnehåll och krav på att ta till sig kunskap och redovisa... Läs hela svaret -
Går det att ha anpassningar?
Hej! Jag börjar gymnasiet i höst och har under flera år i grundskolan haft anpassad studiegång. Jag har autism samt lider av psykisk ohälsa (depression och ångest bl.a.), så att vara färre timmar i skolan och istället arbeta hemifrån har hjälpt mig mycket. Och desto mer jag varit hemma desto...
Hej Freja!du skriver om att det har gått väldigt bra om du har studerat hemifrån, så varför inte försöka komma in på Korrespondensgymnasiet som erbjuder undervisning på distans?... Läs hela svaret -
Studier efter långtidssjukskriven?
Har man någon rätt till stöd/anpassning på en yrkesutbildning som kroniskt sjuk. Om omskolning krävs efter utförsäkring från försäkringskassan. Omställningen som blir att gå från långtidssjukskriven till heltidsstudier är ganska stor, särskilt också med tanke på LIA-perioder. Kan det tas hänsyn...
Hej A,jag gissar på att din fråga gäller yrkeshögskoleutbildningar; i så fall var god se info på yrkeshogskolan.se/Om-yrkeshogskolan/Pedagogiskt-stod-och-tillganglighetUtbildningsanordnare... Läs hela svaret -
Kan man få ”specialanpassningar” på gymnasiet?
Hej, hur ligger det till med ”specialanpassningar” när man går gymnasiet? Jag ska börja gymnasiet till hösten och hela högstadiet har jag haft anpassningar pga att jag haft svårt med muntliga bitar på grund av min blyghet. Tex redovisar inte inför klassen osv.... Hur funkar det när man börjar...
Hej Nicole;till gymnasiet konkurrerar man med en "siffra" /summan av betyg/. Gymnasieskolorna har endast i undantagsfall "med gymnasieantagningen" att göra; det är Gymnasieantagningskansliet som... Läs hela svaret -
Alternativ till APL?
Finns det andra alternativ till APL? tex undervisning i skolan eller självständigt arbete i skolan?
APL är obligatoriskt att delta i för att det ingår i vissa kurser och du kommer troligtvis "drabbas" på olika sätt om du uteblir från APL: riskerar få F i en eller flera kurser och inte få... Läs hela svaret
Jag går sista året på ett yrkesförberedande gymnasieprogram, Jag är inte intresserad av att arbeta med det jag håller på att utbilda mig... -
Salstenta vad ska Jag göra?
Hej Jag är en ung tjej på 20 års åldern. Läser på Göteborgs univeristet med inrikting offentligt förvaltning. Min dröm har varit ATG komma in på detta linjen. Nu när jag har gjort har jag ett hinder framför mig, salstentor. Jag har en enorm fobi för salstentor/prover sedan jag gick på 6an. Jag...
Hej Öz! Det är en jättetråkig och jobbig situation som du befinner dig i! Jag råder dig söka hjälp hos kurator och/eller psykolog. Bra om du har eller kan få intyg på att du har de svårigheter som du beskriver. Hur mycket... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga