Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'hotellochturism' (10 st.)

    • Reem

      hotell ledarskap eller något annat ?

      Hello I have a Bachelor Degree of tourism-Department Hotel management from Syria and i sent my pappers to "UHR för bedömning". I want to take a master program that qualifies me to work in the hotel or other establishments' adminstration area. Can you help guiding me which direction...

      Anna: : Hej Reem, de masterprogram som finns idag på olika högskolor/universitet i Sverige och som ges på Engelska - kan du se på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&fFrågan är - om du vill... Läs hela svaret
    • Maria

      Bli något annat än själva yrket?

      Hej! Jag har tänkt att gå hotell och restaurang linjen, men kan man bli något annat efter gymnasiet om man t.ex. lägger till massa kurser till tvåan o trean som matte, naturkunskap, engelska osv..?

      Anna: : Hej, Maria! Det finns olika möjligheter att bredda och fördjupa sin utbildning på gymnasiet samt att bygga vidare eller helt ändra inriktning - efter gymnasiet. Vilka kurser man får läsa... Läs hela svaret
    • Marina

      Högskola eller yrkeshögskola?

      Jag läste för ett par år sedan Hotell och Turism med inriktning guide-reseledare och Event Management. Jag sökte en Yrkeshögskoleutbildning Eventkoordinator i Landskrona men kom ej in pga de kräver att jag skulle ha jobbat inom det i ca 2 år. Skulle jag söka en event utbildning på...

      Milla : : Hej Marina! Det är bra att du vet vad du vill utbilda dig till och att du tittar på olika alternativ: på utbildningar som finns både på yrkeshögskola och på... Läs hela svaret
    • emelie

      Byta språkval när man börjar gymnasiet?

      Hej! Jag går nu Franska i grundskolan och jag känner mig inte så jätte motiverad till att fortsätta läsa det på gymnasiet. Jag ska läsa hotell och turism linjen och undrar om man kan välja något annat språk istället för Franska då, eller om man ska fortsätta studera det språk man läst i...

      Anna: : Hej Emelie! På Hotell & turismprogrammet, http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf kan man välja till att läsa Moderna språk men de läses ej som Obligatoriska kurser. Du behöver inte... Läs hela svaret
    • Sarah

      hotell och tursim?

      hej om jag väljer hotell och turism inriktning turism och resor kan jag senare jobba inom hotell om jag ändrar mig ?? jag vill gå hotell och turism ... men inte vilken inriktning :/ så om jag väljer turism och resor kan jag jobba sen inom hotell ?

      Milla : : http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf Hej Sarah! Det är inte omöjligt att få jobb på hotell om man läste inriktning "turism och resor" på HT men du skulle kanske kunna läsa båda inriktningar samtidigt. I... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Vad är Hotell & Turism för något??

      Hej! Har frågat något liknade här förut, men förstår fortfarande inte vad Hotell & konferens är för något? och Turism & resor. Då menar jag väl mer (vad man egentligen gör där, på dessa linjer. Om ni kunde beskriva så bra som möjligt, så jag kunde få en bättre bild av det hela. Hoppas du...

      Anna: : Hej Linnéa! Har du läst på http://www.gymnasieguiden.se/program/HT ? och tittat på programplanen - http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf ? Om inte, gör det. På alla gymnasieprogram läser... Läs hela svaret
    • Nathalie

      Byta linje eller stanna kvar?

      Jag går på hotell och turism programmet , började i måndags. Jag vart först antagen på stylist men ändrade i sista minuten men nu är jag osäker på mitt beslut. Jag åker långt för att komma till skolan , jag blir väldigt trött efter att resa så långt och vi ska börja med riktiga lektioner imorn...

      Mikael: : Hej Natalie, båda de gymnasieprogram, som du är intresserad av - dvs HT och Stylist - är yrkesförberedande, dvs du får inte behörighet att söka till högskola. På båda de programmen - genom att lägga till Svenska 3 och Engelska... Läs hela svaret
    • Matilda

      Vad kan man fortsätta med efter utökat yrkesprogram?

      Efter många om och men är jag nu tillbaka på ruta 1, ett yrkesprogram känns helt plötsligt som det jag borde välja inför det slutgiltiga valet med gymnasium. Tiden krisar och det blir antingen hantverk stylist eller hotell & turism. Det är ju då en yrkeslinje det blir som jag tänkt utöka för...

      Lena: : Hejsan, jag förstår att det känns om ett livsval det här med att välja gymnasium - men det är det sällan. Du kommer byta intresse, smak och tycken många gånger i livet och det är väldigt ofta oavsett -... Läs hela svaret
    • Ellen

      F i matte & svenska, finns det en chans till att komma in på HT ändå?

      Jag fick nämligen inte godkänt i matte och svenska för att jag var hemma 2 veckor sjuk nu in på slutet av terminen och jag är jätte orolig att jag inte kommer komma in på någon av programmen som jag vill gå och jag vill gärna gå antingen Hotell & Turism eller Restaurang & Livsmedel. Jag vet att...

      Lena: : Hejsan, oj, jag hör och förstår din oro och det vore väl absolut jättebra om du satt ner med din klassföreståndare och pratar igenom din studiesituation och lägger upp en plan för vad du... Läs hela svaret
    • Mathilda

      Från Hotell och Turism till journalist?

      Hejsan! Jag har nu gått ett par månader på Hotell- och Turismprogrammet, vilket jag trivs bra med då jag vill utvecklas socialt för att dessutom ''växa'' något i min självkänsla. Men själva grejen är den att mitt starkaste ämne är svenska, och jag älskar att skriva. Bland mina drömmar finns...

      Lena: : Hejsan, härligt att du trivs på ditt program! Om du vill bredda din behörighet på det program du går för att kunna söka olika journalistutbildningar så kan du komplettera med Svenska 2+3 och Engelska 6. Om du sedan även... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga