Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'Individuellt anpassat gymnasieprogram' (8 st.)
-
Hur fungerar byte av skola inför sista året?
Kan man byta det sista året till samma linje och inriktning, fast till en ny skola eller skilljer sig skolorna åt hur de läger kurserna? Tänker att de borde väl vara så att alla gymnaier med samma linje har samma kurser vid samma år? Eller tänker...
Hej,det är inte förbjudet att byta gymnasieskola inför sista gymnasieåret... men gymnasieskolorna med samma program & nationell inriktning, som har samma kurser, behöver inte erbjuda... Läs hela svaret -
IAP på gymnasium?
Hej! Det är min första vecka som Syv på ett gymnasium heter Thoren Business School ligger i Medborgarplatsen. Jag har fått uppdrag att kolla upp kriterier på Skolverket ang. hur jag kan ordna IAP för elever vid åk2 inför åk 3. Jag behöver...
Hej Milla, Tack så hemskt mycket för svaret. :-) Jag har fått förfrågan om IAP för åk 2 elever som fått F i olika ämnen och om jag kan ordna IAP för dem. Tanken är om jag kan... Läs hela svaret -
Vad innebär profiler på gymnasiet?
Vissa gymnasieprogram och inriktningar har dessutom profiler - gissar att man då läser de vanliga programgemensamma ämnena såväl som inriktningsämnena, och att profilkurserna läses inom ramen för programfördjupningen? Tacksam för svar!
Hej Lovisa,ja, du har rätt; "profiler" är ett sätt för gymnasieskolorna att på förhand meddela eleverna vilka "valbara kurser" som eleverna ska läsa; de kurser som... Läs hela svaret -
Kan jag läsa upp biologi 1 eller fysik 1 över sommaren?
Hej! Jag ska flytta efter sommaren och ska byta gymnasium. Jag ska fortfarande studera på natuvetenskapsprogrammet och börja i tvåan. Men problemet är att de (beroende på vilken naturklass jag börjat i) redan har läst fysik 1/biologi 1 vilket jag inte har...
Hej Elsa,vad gäller Sommarskola...det är mycket ovanligt att biologi eller fysik skulle erbjudas i sommarskola men fråga gärna om det på gymnasieskolan och på... Läs hela svaret -
Examenskrav på gymnasieskola?
Hej! En person som byter gymnasieskola mellan åk 2 och 3 och har läst Natur-sam som inriktning kommer till en skola som bara har Natur-natur som inriktning. Kan skolan ändå göra en anpassad studieplan för Natur-sam givet att alla ingående kurser finns på skolan och att kursplanen uppfyller...
Hej Dan, så vitt vi vet finns det inga förbud mot att utfärda examensbevis för elever i en inriktning som ej - vanligtvis - erbjuds på skolan. Det är Examensbevis från ett program, som... Läs hela svaret -
Byta inriktning efter att man börjat?
Jag har fått grönt att jag får plats på min nya skola, och kommer alltså att byta. Har dock en fundering: Jag har läst sam med inriktning beteende, och den skola som jag kommer att byta till har endast sam inriktning sam. Hur svårt kommer det vara att haka på sam linjen? Jag har läst några...
Hej och Grattis! Om en gymnasieskola tar in dig, åtar de också sig att se till att du har möjlighet att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Det är stor skillnad om Rektor fattar beslut om... Läs hela svaret -
Byta linje i tvåan?
Hej! Jag har sedan jul funderat på att byta linje. Läser nu Samhäll-beteende men har funderat på SPINT/SPRINT, alltså att man får en stor del undervisning på engelska. Problemet är att jag har läst de tidigare kurserna på svenska, medan SPINT har läst några av dem på engelska. Spint på min skola...
Hej Ellen Hanna! Din fråga måste jag tyvärr hänvisa till rektor på din skola - den rektor som ansvarar för SPINT/SPRINT utbildningen, dvs den utbildningen dit du vill byta. Det kan hända att det... Läs hela svaret -
Är tvingad av skolan att läsa mer än 2500 poäng vad ska jag göra?
När jag sökte gymnasium i 9an kollade jag efter olika skolor med idrottspecialisering (niu) och sedan kollade jag vilket program jag ville gå och kom fram till att jag ville gå teknikprogrammet. Så hittade jag Bromma gymnasium som låg nära och verkade bra. Så jag sökte dit och kom in på både niu...
Hej Jonathan! Individuellt anpassat program är, i första hand, för dem som byter program - men i ditt fall skulle rektor kunna göra undantag och bevilja dig läsa... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga