Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'utökad' (17 st.)

    • ADOG

      Behöver kurs vara utökad eller inte?

      Hej SYV, Jag ville bara diskutera något angående mina betyg. Jag har lagt märke till att kurserna Matematik 5 och Tyska 3 står under utökade kurser i betyget, medan Engelska 7 inte gör det. Jag undrar om jag fortfarande kommer att få 1 meritpoäng...

      Milla : : Hej,kurserna som ger meritpoäng ger meritpoängen oavsett om de i examensbevis är "vanliga" kurser eller U-kurser (utökat program). De ger alltså samma antal meritpoäng och betyget... Läs hela svaret
    • Elsa

      Utökad kurs på komvux?

      Hej, jag undrar om man kan läsa en utökad kurs på komvux om man exempelvis fått F eller E i en kurs på gymnasiet som man inte kan plugga upp?

      Anna: : Hej Elsa,betyg i U-kurser (utökade) räknas in endast i vissa fall, inte alltid.Det är stor skillnad om en F-betygsatt kurs ingår i ditt examensbevis eller om du i slutet av år3 på gymnasiet får ut... Läs hela svaret
    • Haris

      Hur ska jag räkna när jag har gått en utökad gymnasieutbildning?

      Hej, Av olika anledningar så gick jag ett samhällsvetenskapligt utökat program som i slutändan har innefattat 2900 poäng. Smart eller inte kan man ju diskutera fram och tillbaka, men så är det nu och jag kan inte direkt ändra på det i efterhand. Min fråga är hur jag ska tänka när jag...

      Anna: : Hej! vi rekommenderar använda Räknehjäpen på Antagning.se men du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde utan det gör antagning.se om du... Läs hela svaret
    • Kalle

      Över 2800 poäng?

      Hejsan i nu läget har jag över 2800 poäng har pluggat så jag ska få behörighet och merit poäng så som engelska 7 och matte 3 så jag undrade vilka av mina betyg kommer räknas in?

      Anna: : Hej Kalle,det finns för lite info i din fråga för att kunna svara.Mycket beror på vilka kurser som ingår eller kommer att ingå i ditt Examensbevis. Om du redan har examensbevis från ett... Läs hela svaret
    • evelina

      Utökad kurs Engelska 7?

      Hej! Pratade med en syv tidigare i veckan om att jag ev. skulle ta en utökad kurs i Engelska 7 så jag kan höja mitt snittbetyg. Har idag 20.16 och vill komma in på juristutbildningen. Frågan är då, är det värt att plugga in den kursen med tanke på att jag kommer komma in i grupp BII samt...

      Milla : : Om du har alla A-betyg och med det jämförelsetal på 20.0 och kommer få C betyg i eng 7, blir ditt nya jämförelsetal ca 19.8 men så läggs det på 1.0 så höjningen av... Läs hela svaret
    • Tobias

      Går det att flytta en kurs från programgemensam till utökad?

      Går det på något sätt att flytta en programgemensam kurs som man inte är nöjd med betyget så att den blir utökad och därmed skulle slippa att räkna med den om den inte krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng? Har nämligen en vän som påstår att vår SYV på skolan gjort så för att hen...

      Daniel: : Hej Tobias, på gymnasiet är Programgemensamma kurser obligatoriska Vanliga kurser; det går inte att flytta den till U-kurs tyvärr. Jag tror inte att en syv på en... Läs hela svaret
    • Mohamad

      utökat program? meritvärdet?

      Hej! Jag har läst en utökat program som man läser i ettan, tvåan och trean. Skolan säger: Vi erbjuder dig ett utökat program och du får 600 poäng dans. Jag har gått introduktiosprogram samt läst dans med elever i klass1 i gymnasiet och fått två betyg inom dans och de är inte så höga...

      Anna: : Hej Mohamad, om dina betyg i danskurser ska räknas in eller inte beror helt på hur ditt Examensbevis kommer att se ut. Danskurser i examensbeviset kan man ha på 2 olika sätt:1. som kurser inom Individuellt... Läs hela svaret
    • Anna

      Går det att välja vilken kurs som ska räknas som utökad?

      Hej, jag läser natur/sam (sista året) och har läst Spanska 4 i tvåan och nu Matematik 5 och Fysik 2 i trean som individuellt val. Jag har alltså läst ett ämne utökat och ingen av dessa tre kurser är obligatoriska, men det är obligatoriskt att välja två ind. val. Jag vet inte vilken kurs som är...

      Anna: : Hej Anna, Spanska 4 ger 1.0 i merit>>>. Och om du kursen ger meritpoäng, räknas betyget ändå in i ditt jämförelsetal. Men det är givetvis bra om andra... Läs hela svaret
    • Pontus

      Kan jag ta examen med streck i idrott om jag läser utökat program?

      Kan jag ta examen med streck i idrott om jag läser utökat program och har höga betyg i alla andra ämnen? Jag går på Samhällsvetenskapsprogrammet och läser latin som utökad kurs.

      Anna: : Hej Pontus! Utan betyg i Idrott och häIsa 1 kan man inte ta examen från gymnasieskoIa, men det kan man från Komvux. Om du får "streck" i Idrott&häIsa 1... Läs hela svaret
    • Ali

      Läsa modersmål eller inte?

      Hej, jag går på naturnatur andra år på Spånga gymnasiet. Jag har läst modersmål Arabiska 1 och har fått ett A på kursen men det räknas inte med gymnasiet examen. Min fråga är, om man läser fler kurser kan mina poäng sänkas om jag tillägger arabiska 2 som inte väger lika mycket som tex matte?

      Mikael: : Hej AIi! Det finns oIika kurser ModersmåI (arabiska)1 eIIer Moderna språk (arabiska) 1. Om du har betyg i Moderna språk (arabiska) 1 kan du ha det betyget som programgemensam kurs eIIer som... Läs hela svaret
    • jennifer

      läsa till veterinär efter naturbrukslinje?

      Hej! Jag har valt linjen djursjukvård på Himmelstalund och har cirka 300 i meritvärde. Nu är min linje inte högskoleförberedande och min fråga är till dig hur ska jag ta mig till härnäst om jag vill läsa till veterinär efter gymnasiet? Vilka kurser behöver jag läsa extra på gymnasiet samt...

      Anna: : Hej Jennifer! Du skriver "då jag också får D9 samt mer praktiskt arbete med djur osv." och jag undrar vad D9 är? :) Angående bli behörig till att söka utbildning som leder... Läs hela svaret
    • Cidem

      Jag undrar över utökade kurser?

      Hej, jag har sammanlagt läst 2750 poäng på gymnasiet. Jag har 3 kurser med MVG, men som det står utökad på i slutbetyget. Då undrar jag kan man byta ut sina lägre betyg som G mot dessa MVG så att man får högre i snittvärde. Och kan man göra ändring nu när urvalet är i gång (?) Dessa 3 kurser är...

      Melina: : Hej Cidem! Enligt de nuvarande reglerna så måste alla kurser som du läser på gymnasiet under dina tre år - ingå i det dokumentet som du får när du slutar: Gymnasieexamen eller... Läs hela svaret
    • Karin

      Hur ska kurser som är utökade kategoriseras?

      Elever på Fordonsprogrammet som läser Eng 6 och Sv 2-3 som utökat program för att få högskolebehörighet. Under vilken kategori lägger man de kurserna, programfördjupning eller ska de vara utan kategori?

      Milla : : Hej Karin! Programsturkturen kan man se längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_FT.pdf Om elever läser MER ÄN 2500 poäng, måste minst en kurs vara "utökad" och bör... Läs hela svaret
    • Nils

      Går det att läsa ett ämne inom programminriktning som en utökad kurs?

      Hej SYV! Jag går tredje året på Samhällsprogrammet (Beteende) nu och jag har läst tyska steg 5-7 som utökade kurser. Nu till Hösten fick jag att veta att jag kan använda betygen jag fick i på de kurserna för att skapa ett individuellt anpassat program, där jag läser kommunikations kursen...

      Julia: : Hej Nils, beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2 på gymnasiet. Syftet med Individ.anpassat program är att en elev inte skall behöva gå om ett vid... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga