Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'mänskliga rättigheter' (11 st.)
-
Vad ska jag studera om jag är intresserad av sociala frågor?
Hej! Jag går nu 3e året på gymnasiet och ska göra mitt val snart. Jag är dock väldigt osäker på vilken utbildning jag ska söka till. De som kretsar runt min hjärna just nu är: Socionom, Sociologi, Socialantropologi och Mänskliga...
Hej!Det är bra att du har identifierat dina intressen och vilka typer av samhällsfrågor du vill arbeta med. Alla de utbildningar du nämner i din fråga har potential att... Läs hela svaret -
Kandidat program i mänskliga rättigheter ?
Hej, Jag undrar vad finns det för yrken efter man har läst kandidat programmet i mänskliga rättigheter. Sedan undrar jag ifall det är värt att läsa programmet om det finns inte så många jobb kring denna program.
Hej Aya!Det finns ett antal yrken där man kan få jobb inom med " vilken som helst" 3-årig högskoleutbildning och kandidatprogrammen är på 3 år. Det är t.ex sådana... Läs hela svaret -
Språk/internationellt arbete?
Vad kan jag arbeta med om jag älskar språk, vill arbeta internationellt (helst i Spanien) med någonting där jag gör någonting bra för världen, exempelvis med miljöfrågor eller mänskliga rättigheter, men också känner...
Hej Mathilda;vill man jobba i Spanien, så "vinner" man mycket på att kunna mycket bra spanska. Allt blir mycket lättare om man kan flytande spanska om man ska bo och jobba i Spanien.Du kan kanske... Läs hela svaret -
Jobb för mänskliga rättigheter, vilken utbildning?
Hejsan! Jag ska börja trean nu till hösten och har redan en idé vad jag vill ”bli” / utbilda mig till, men undrar hur man kommer dit och vilka alternativ det finns. Min dröm är att jobba inom mänskliga rättigheter eller internationella...
Hej M, kika gärna på följande utbildningsalternativ: - Programmet "Utveckling och Internationellt samarbete" på Södertörns högskola; - Kandidatprogram i Freds-... Läs hela svaret -
Socionomprogrammet ?
Hej! Jag är intresserad av att jobba som socionom internationellt, efter socionomutbildningen vill jag läsa ett masterprogram som antigen mänskliga rättigheter eller freds och konfliktstudier för att kunna jobba för FN eller någon internationell organisation, är detta möjligt? Kan man gå...
Hej Sara,för behörighet till utbildningar på avancerad nivå (magister- och master) räcker det med kandidatexamen = 3 års studier på grundnivå på högskola/universitet.... Läs hela svaret -
Utbildning för barnsrättigheter?
Vill i framtiden jobba med barns rättigheter. Vilka jobb finns det och vilken utbildning bör/ kan jag gå för att jobba inom den här veckan branschen?
Hej Olivia,vilka jobb som finns idag och vilka jobb som kommer att finnas om några år - kan variera. Nya yrken och arbetsuppgifter tillkommer ständigt. Men kika gärna på följande... Läs hela svaret -
Kurs eller program?
Hej. Vad ger kandidatprogrammet Mänskliga Rättigheter för jobbmöjligheter? Är det stor skillnad på klass-samhörighet mellan kurs och program? Får man delta i aktiviteter som Gasquer, även fast man inte går ett program? Rekommenderas att testa hoppa på ett program även fast man är osäker- eller...
Hej Astrid, du ställer några olika frågor och jag ska göra ett försök att ge korta svar på alla dem. Ang. "aktiviteter som Gasquer" - så är det fester som inte har direkt med utbildning... Läs hela svaret -
Hur ska en göra för att få jobb inom rättvisefrågor och är det svårt?
Jag undrar vad som är bäst att läsa på universitetet om en vill jobba med rättvisefrågor/mänskliga rättigheter. Har dom som studerar kandidatprogram och/eller masterprogram inom tex mänskliga rättigheter lätt för att få jobb som har att göra med mänskliga rättigheter? Är det lätt att få jobb...
Hej Lisa; svar på din fråga beror på flera olika "moment" och "detaljer". Om man har juristexamen och söker jobb inom Mänskliga rättigheter - är... Läs hela svaret -
Olika yrkesinriktiningar som socionom?
Hej! Här kommer en jättelång fråga. Jag ska börja plugga till våren och velar lite angående vad jag ska plugga. Är inne på Socionomprogrammet, men även Mänskliga rättigheter. Socionomprogrammet lockar för att det innehåller många olika ämnen jag är intresserad av, och som känns användbara,...
Hej Fanny, kika gärna på Socionomyrken> - "socionom" är inte ett yrke utan många olika. :) Du tänker: antingen eller.. och jag tänker "både och": du kan läsa på... Läs hela svaret -
Internationellt jobb med kvinnors rättigheter?
Hej! Jag är väldigt intresserad av jobb som gäller kvinnorättsfrågor, och jag vill ha ett jobb där jag arbetar i olika länder, i konfliktzoner, områden med extrem fattigdom, områden där kvinnor lever i risk för att bli bortgifta mot sin vilja et.c. Vet ni vad för typ av utbildning som skulle...
Hej Lina, kika gärna på >>yrke/utrikeskorrespondent om du i första hand vill arbeta med opinionsbildning; och även på >>yrke/fn-jobb och... Läs hela svaret -
Humanistiska, IB eller natur?
Hej! När jag blir äldre skulle jag gärna vilja jobba inom välgörenhetsorganisationer, kirurgi eller mänskliga rättigheter. Jag har alltid haft ett stort intresse för språk, matte, biologi, kemi. Dock så funkar inte so orienterade ämnena för mig. Det ända ämnet inom so jag faktiskt...
Hej Avin! om du vill bli Kirurg>>, då är det Läkarutbildning du bör läsa efter gymnasiet, för att Kirurg är specialist-läkare. Om du vill jobba med Mänskliga rättigheter,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga