Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'socialantropolog' (5 st.)
-
global politisk ekonomi eller socialantropologi?
Hej Jag har sökt till kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv samt kandidatprogram i socialantropologi vid Stockholms universitet Jag har läst på lite men kan inte riktigt hitta vad man kan bli efter respektive utbildningar, vet ni?
Hej!Både kandidatprogrammet i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv och kandidatprogrammet i socialantropologi vid Stockholms universitet öppnar dörrar till olika... Läs hela svaret -
Vad ska jag studera om jag är intresserad av sociala frågor?
Hej! Jag går nu 3e året på gymnasiet och ska göra mitt val snart. Jag är dock väldigt osäker på vilken utbildning jag ska söka till. De som kretsar runt min hjärna just nu är: Socionom, Sociologi, Socialantropologi och Mänskliga...
Hej!Det är bra att du har identifierat dina intressen och vilka typer av samhällsfrågor du vill arbeta med. Alla de utbildningar du nämner i din fråga har potential att... Läs hela svaret -
Vilka jobb kan jag söka efter examen?
Hej! Jag står i valet mellan två utbildningar nu inför hösten och är osäker på vad gör jobb jag kan söka när jag är examinerad. • Ena programmet ger mig en examen i filosofi - huvudämne socialantropologi, vad för jobb/vad kan jag arbeta som efter examen? • Andra programmet ger mig en...
Hej Frida!det bästa rådet jag kan ge är att du läser på utbildningarnas egna hemsidor vad som står om "karriär" eller "efter utbildningen" - men om du inte hittar den information... Läs hela svaret -
socialantropologi?
Hej, Hur bred är socialantropologi programmet på su? Menar, på ett ungefär - vad kan man jobba med? Jag vill gärna jobba med att hjälpa människor i utsatt situation och kommer inte in på socionom. Kan man bli liknande med socialantropologi kandidaten i bagaget?
hej Josefine, Vad man kan jobba med beror även på vad man väljer att specialisera sig i. Under kandidatprogrammet i socialantropologi på SU läser man ett breddningsår där man väljer ett eller... Läs hela svaret -
Socialantropolog?
Hej Jag tänkte börja plugga till socialantropolog i höst på su. Anledningen är dels för att jag just nu inte kommer in på socionom och för att jag tycker utbildningen låter intressant. Jag är intresserad av att jobba med människor i utsat situation och vet några yrken man kan jobba inom d om...
Hej Josefin, det finns yrken som t.ex Utredare>>, ex. Civilutredare hos Polisen>>;som Arbetsförmedlare>> eller som Utredare på FK>>, som kräver "vilken som helst högskoleutbildning" - helst... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga