Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'kompletterande utbildning' (8 st.)
-
Kompletterande utbildning eller master ?
Hej! Jag är nyexaminerad socionom från Grekland och jag är intresserad att jobba som socionom i Sverige särskilt inom missbruk eller kriminalitet . Enligt uhr's bedömning utbildningen motsvarar socionomexamen men som jag förstår det är inte möjligt att få ett jobb utan kunskaper i juridik eller...
Hej,du skriver om att UHR´s bedömning är att din utbildning "motsvarar socionomexamen" men jag undrar om det i bedömningen står någonting om kompletteringar som du kanske... Läs hela svaret -
Psykologprogrammet utomlands?
Hej! Jag är väldigt intresserad av att bli psykolog men tror tyvärr inte att mina betyg räcker till så tänker satsa stenhårt på högskoleprovet, men har hört att det är svårt att höja sig där. (Tänker givetvis...
Hej Elin!Gör högskoleprovet så många gånger du kan. Har man flera resultat är det högre HP-resultat som gäller.***Vad gäller att med utländsk psykologexamen få jobba... Läs hela svaret -
Kompletterande ssk?
Hej Jag skulle komplettera min ssk utbildning från mitt hemland i sverige och studera 1 år i universitetet. Men jag blev reservplacerad 2 gånger och jag är behörig. Jag har studerat gymnasiet i sverige och sv3, eng och är grundläggandebehörig. (Min...
Hej Jasa,mitt råd blir att du söker till de utbildningar som du är intresserad av - t.ex till programmen som utbildar till biomed.analytiker eller till de programmen som utbildar inom utvecklingsstudier och om du blir... Läs hela svaret -
Vad kan jag studera vidare i Sverige?
Jag har högskoleutbildning från mitt hemland och bedömning mot svensk högskoleutbildning som motsvarar magisterexamen. Och UHR säger att min utbildningen är inriktad mot turismvetenskap och det ingår även studier i viltförvaltning. Jag vill...
Hejsan, kika på yrke/yrkeslarare - om du vill bli yrkeslärare på gymnasiet (tänker i första hand på HT-programmet) då bör du söka till yrkeslärarprogrammet. På... Läs hela svaret -
Hur blir man behörig i ytterligare ämne som gymnasielärare?
Jag har en ämneslärarexamen (300 hp) men undrar nu hur jag ska gå tillväga för att utöka min behörighet med ytterligare ett ämne (jag är idag behörig i två, engelska och historia)? Om jag t.ex. vill läsa in behörighet för samhällskunskap för gymnasiet, hur vet jag vilka kurser på högskola jag...
Hej Liv,en väg att gå är att samråda med studievägledare på lärarutbildningar (i första hand på de lärarhögskolor där... Läs hela svaret -
Kompletterande utbildning för tandtekniker med utländsk examen?
Hej! Undrar ifall det finns kompletterande utbildning för tandtekniker med utländsk examen (Syrien)?
Hej Basil, om en kompletterande utbildning för tandtekniker med utländsk examen finns i Sverige, då borde den rimligen finnas på ett lärosäte, som, för... Läs hela svaret -
Kan sjuksköterska jobba som kurator?
Hej, jag undrar om en utbildad sjuksköterska kan jobba som kurator? Eller måste denne gå en kompletterande utbildning för att jobba som kurator? Mycket tacksam för svar.
Hej!du undrar om yrket/yrken Kurator >... Det är inte ett yrke, utan flera: exempelvis finns det Skolkurator > och Kurator inom Hälso-och sjukvården (som kan kallas för Sjukhus-kurator). Ang.... Läs hela svaret -
Samhällsplanerare?
Hej! Skulle jag med min examen samhällsplanerare i Sverige kunna få jobb utomlands eller krävs det någon form av kompletterande utbildning för att jobba utomlands?
Hej Tomas! Olika länder kan ha olika regler och det är i det landet där du vill arbeta, som du bör fråga om - hur de ser på den svenska utbildningen. Eftersom samhällsstrukturen skiljer sig i olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga