Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'LADOK' (8 st.)

    • Ajna

      Betyg i Ladook kvar efter man hoppat av?

      Hejsan! Jag funderar på att hoppa av en universitetsutbildning efter ett halvår och jag har fått godkänt på 4 kurser på det programmet hittills. Jag undrar nu om jag vid senare tillfälle söker in en annan utbildning som har de här kurserna, om...

      Milla : : Hej,min uppfattning är att kursernas betyg blir kvar i LADOK för väldigt lång tid framåt (typ "för all framtid"). Betygen sparas under väldigt lång tid. Satta betyg... Läs hela svaret
    • IdentitiesSecret

      Står det att jag har avklarat kursen om jag hoppar av programmet?

      Som en programstudent, om jag slutför den här kursen som jag just nu går, som avslutas någon gång i slutet av oktober, och sedan bestämmer mig för att avbryta programmet efter det. Kommer det fortfarande att stå, på LADOK t.ex. , att jag har...

      Milla : : Hej,jobbar inte som administratör i LADOK, men min uppfattning är att alla högskole-universitetskurser som avslutas med godkänt betyg bör finnas i LADOK med det antal... Läs hela svaret
    • TIINA

      Byte av av program?

      Jag har läst ett program på ett universitet i ca 2 år och ska nu byta till ett annat universitet. Jag har sökt, blivit antagen och tackat ja. Jag har dock inte gjort ett avbrott från mitt tidigare lärosäte då jag har två omtentor jag vill...

      Milla : : Hej,du ställer en fråga som jag inte kan svara på. Din fråga handlar om administration ("formalia") - hur det sköts av olika lärosäten kan jag inte uppge för att jag jobbar inte med de... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan en fristående kurs påverka om man söker till ett program?

      Hej! Jag läser just nu fek 1 som fristående kurs. Jag läste förra året tekniskt basår på Chalmers och har en tenta kvar innan programmet är avklarat. Då har jag en garantiplats till ingenjörsprogrammen nästa höst. I och med att...

      Daniel: : Hej Momo,om du läser en utbildning (en kurs eller ett program) försök få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt, gör ditt bästa! - och... Läs hela svaret
    • Filip

      Vart hittar man betygen?

      Hej! Vart hittar man sitt betyg på för databas om man har slarvat bort pappret?

      Milla : : Betyg från svenska Högskoleutbildningar registreras i LADOK.  Betyg från gymnasiala utbildningar - i Betygsdatabasen BEDA men det är frivilligt för skolorna att ansluta sig till BEDA; enklast är det att vända sig till sin f d skola och be om betygskopian.
    • Simon

      Nya högskolepoäng trots upprepad kurs?

      Jag har sedan tidigare läst en kurs i marknadsföring på 7.5 HP. Nu har jag bytt högskoleprogram och läser en kurs i marknadsföring och organisation på 15hp. Kommer jag att få 15 poäng till för denna kursen eller bara de poäng som tillräknas organisationsmomenten?

      Anna: : Hej Simon, vi på fråga syv kan tyvärr inte svara på just din fråga. Svaret beror på om innehåll i kurser du har läst/läser - "överlappar" varandra eller... Läs hela svaret
    • emma

      Hur räknar man in hp i det slutgiltiga examensbeviset?

      Hej! Jag har gått en 30 hp kurs i engelska och en 30 hp kurs i affärsjuridik. Nu till nästa vår kommer jag att påbörja en kandidat i ekonomi, på 180 hp. Min fråga till er är, kommer mina andra 60 hp poäng räknas in i mitt slutgiltiga examensbevis, så att det kommer stå 240 hp? Eller kommer det...

      Anna: : Hej Emma,den fråga måste du ställa till studievägledningen på det lärosäte där du ska läsa Kandidatprogrammet. Jag Tror du kommer att ta ut Kandidatexamen... Läs hela svaret
    • Hanna

      nationellt intyg betyg?

      Hej! Jag hoppas på lite vägledning. Jag har frågor angående Ladok, vilka har tillgång till de betyg som laddas upp? Jag studerar på Handelshögskolan sista terminen och gör mycket bra ifrån mig. Jag har däremot innan jag började på denna skola börjat en annan utbildning på ett annat...

      Julia: : Hej Hanna, det är endast mycket begränsat antal personer som har tillgång till LADOK och kan se vilka uppgifter som är registrerade där. Det är i princip endast administratörer på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga