Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32191 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'uppfylla krav för examensbevis' (6 st.)
-
Vad räknas som heltid för att få studiebidrag?
Hej! Min son går första året på samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap, men ville helst gå barn och fritidsprogrammet, dock fanns inte det programmet när man skulle söka, men nu startar det upp efter sommaren så han har fått en...
Hej,på CSN´s webbsida läser man bland annat följande:"Om bidrag för gymnasiestudier Om du studerar heltid på gymnasienivå på till exempel gymnasiet, komvux... Läs hela svaret -
Gå om 2:an gymnasiet?
Jag tänker gå om åk 2 i gymnasiet på grund av dåliga betyg. Flera F. Har inte mått bra detta år. Jsg har sökt flera skolor och väntar på svar om det finns plats. Behöver man uppfylla några kriterier för att få...
Hej Ulrika,jag råder dig att lägga in ansökan till årskurs 1, via gymnasieantagningen; om du blir antagen på nytt på dina grundskolebetyg, och kan sedan uppvisa godkända betyg från... Läs hela svaret -
Vad händer om man får F på gymnasiumarbetet?
Hej, jag undrar vad som händer om man får F på gymnasiearbetet och i en kurs men man får ändå ta studenten? Är det bara meriten som sänks eller har det någon mer betydelse?
Hej Ronja, utan godkänt betyg i GA, gymnasiearbete, uppfyller man inte kraven för Examensbevis. Man får Studiebevis i så fall - även om man har alla A-betyg i alla andra kurser...... Läs hela svaret -
Är det obligatoriskt med C-kurser och hur funkar det med snittbetyg?
Jag läser omvårdnadsprogrammet på komvux och är i december klar med alla kurser på A-B nivå. Jag ska sedan läsa vidare för specifik inriktning på C-nivå. Jag tänker söka jobb innan jag är klar med kurserna på...
Om meritpoäng för den som har Examensbevis -var god läs på www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser Det är oklart för mig... Läs hela svaret -
studiebevis eller examensbevis?
Hej, min son har gått fordons- o transportprogrammet och har fått 8 E, 4 D o 4 C men i ämnet "fordons- o transportbranschens villkor o arbetsområde" fick han bara F. Han fick även E i gymnasiearbetet. Men ändå fick han "bara" ett...
Ett av villkor för att uppfylla kraven för Examensbevis från ett yrkesprogram är att få minst 400 poäng godkända inom de Programgemensamma ämnen. På fordons-&... Läs hela svaret -
Examensbevis eller Studiebevis?
Hej, tänkte bara dubbelkolla med en annan SYV, få "second opinion", så att säga: en elev i slutet av åk3 - som har betyg i 2550 poäng men 300 F poäng, alla F poäng är i kurser som inte är U-kurser. I en 50 p.U-kurs har eleven ett godkänt betyg. Är det Examensbevis eller Studiebevis? Mvh En SYV...
Hejsan, Så som jag förstår reglerna så blir det ett Studiebevis. Du kan prova ringa till Upplysningstjänst på Skolverket - du har säkert tel.nr till dem 08-527 332 00 och tel.tid... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga