Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32024 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'behörighet till högre utbildning' (6 st.)
-
Hjälp 2 års ålderskillnad i gymnasiet?
Jag är född 2003 i 22 december jag skulle egentligen föddas i januari 2004 och jag föddes i förtid via kejsarsnitt. I grundskolan har mina föräldrar valt att jag ska gå med 04or. Jag började gymnasiet med 04or på tekniklinjen. Jag valde att...
Hejsan!Varken du eller jag kan gå tillbaka i tiden och förändra det som redan har inträffat, eller hur? Jag tycker vi ska se framåt och diskutera vad du kan göra i den situationen... Läs hela svaret -
Är GED, SAT och Cambridge english test tillräckligt för universitetet?
Hej jag har inte gått svenska gymnasiet men jag har ett GED, SAT och Cambridge English test där jag har bra i alla. Skulle man kunna gå i universitetet med det? Hur är det med resten av EU?
Hej! Vad gäller svenska universitet så fråga både Antagning.se och även antagningsgruppen på det universitetet där du vill läsa. Vad gäller andra länder så måste du fråga universitetetsantagningen i respektive land, tror jag. -
Känner ni till vägar som finns att läsa helt gyprogram utomlands?
Hej En ungdom är angelägen om att studera utomlands men vill gärna göra hela gymnasieperioden där. Ungdomen kan även tänka sig att göra ett utbytesår eller dylikt under pågående gymnasieutbildning men undrar då ifall man kan...
Hej Marcus.en elev kan antingen läsa hela sin gymnasial utbildning utomlands eller åka på "utbytesår" och i båda de fallen är det skillnad om... Läs hela svaret -
Kan du hjälpa mig?
Hej! Jag har några frågor angående mitt gymnasieval. Jag går nu första året på naturvetenskapsprogrammet och måste nu välja inriktning. Jag funderar på att välja natur natur då jag vill bli tandläkare men har hört...
Hejsan,om meritpoängen för dig som läser mot examensbevis på gymnasiet finns en tydlig sammanställning på gymnasieGuiden.se/merit Var god läs info på länken ovan, då vet du... Läs hela svaret -
Finns det IB kurser att läsa till efter sitt IB diploma?
Hejsan! Jag studerar nu i Norge på en internationell skola kallad United World Colleges RCN. Där studerar vi IB under två år (alltså inget pre-IB som i Sverige) men efter ett år har jag börjat tänka mer på mina val av kurser. Jag skulle vilja...
Hej Alexandra,IB-kurser ges inom IB-systemet. Fråga därför IBO-organisationen om var IB-kurser kan läsas.I Sverige kan IB-kurser läsas endast på IB-grund- och... Läs hela svaret -
Behörighet till utbildningar efter Samhällsvetenskapsprogrammet?
Hej, många elever frågar vad för utbildningar man blir behörig till efter SA, samhällsvetenskapsprogrammet och det är rätt många olika utbildningar och man som SYV kan bli rätt trött på att "rabbla upp dem" och så tar det tid och så glömmer man många yrken; däri min fråga Finns det en lista,...
Hej Saga, kika gärna på >>yrken-efter-sa-alla-inriktningar och om ngt. yrke saknas där som det kanske gör för att det är svårt att nämna alla... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga