Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31893 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'psykologilärare' (13 st.)
-
Hur blir jag psykologilärare?
Hej! Jag är en utbildad socionom och har läst 30 HP psykologi inom socialtarbete. Jag vill bli en psykologilärare på gynasial nivå och undrar hur jag ska gå tillväga för att kunna bli det. Skulle jag kunna få vägledning, tack!
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologilarare och bland annat på stycket UTBILDNING i yrkespresentationen där.För att i Sverige bli "behörig lärare" ska man ha... Läs hela svaret -
Åmneslärakombination samhälleskunskap och psykologi?
Hej! Jag vill gärna bli gymnasielärare och min dröm kombination är psykologi och samhällskunskap. Min fråga är var eller hur blir jag de här och ifall jag skulle hitta en sådan utbildning. Hur långt ifrån är man att bli...
Hej,jag vill börja med att ge dig råd att söka svar hos studievägledare på lärarhögskolorna - detta för att de är experter på... Läs hela svaret -
Kan man läsa fristående kurser för att bli psykolog lärare?
Kan man läsa fristående kurser för att bli psykolog lärare? Alltså på gymnasiet
Hej,kika gärna på avsnitt UTBILDNING i framtid.se/yrke/psykologilarare - för en person som inte redan är lärare (altså saknar lärarexamen) och vill... Läs hela svaret -
vad finns det för jobb inom psykologi?
Hej! Jag vill plugga någonting inom psykologi eller liknande, jag undrar vad finns det för program/ yrken som har med psykologi att göra förutom psykologprogrammet. Jag har ansökt till psykologprogrammet men är reserv. Jag ska försöka höja mitt...
Hej, kika gärna på följande yrkespresentationer:Psykologisk coachPsykologilärare -
Hur blir jag behörig psykologilärare (gymnasiet)?
Jag läser nuvarande till ämneslärare i svenska och engelska med inriktning åk 7-9. Då jag inte kom in på psykologprogrammet men ändå har en passion för ämnet, så vill jag läsa fristående kurser för att bli...
Hejsan,på Göteborgs universitets webbplats läser man bl.a följande: ... Läs hela svaret -
Psykologi som andra ämne gymnasiet?
Hej. Jag undrar: Till en ämneslärarexamen gymnasiet med psykologi som andra ämne. Jag är (1) osäker på vad jag kan tillgodoräkna mig av mina tidigare studier och (2) vad jag behöver ha för att arbeta med psykologi på gymnasiet som andra...
Hej! Det som en allmän studie- och yrkesvägledare känner till finns att läsa i yrkespresentationen Psykologilärare på framtid.se/yrke/psykologilarare Om du vill ansöka om... Läs hela svaret -
Psykologi/beteendevetare?
Hej! Jag är intresserad av att utbilda mig till något inom psykologi men det år så himla brett så vet inte vad som finns riktigt. Finns det något sätt att ta reda på alla arbeten inom detta ämnet?
Hej Erika!Det finns, precis som du skriver i din fråga, många olika områden inom psykologi som man kan utbilda sig till, inklusive klinisk psykologi, neuropsykologi, utvecklingspsykologi, socialpsykologi,... Läs hela svaret -
Intresse för psykologi-men utesluta psykolog?
Stort intresse kring allt som har med psykologi att göra och vill på något sätt arbeta med människans beteende, känslor och tankar. Allt som har kring att hjälpa andra att göra förändringar och finna mening i livet. Både på...
Hej Sara; kika gärna på yrken Psykologisk coach, Studie- och yrkesvägledare och Psykologilärare. Du kan också göra högskoleprovet fler gånger och/eller försöka... Läs hela svaret -
Hur blir jag gymnasielärare i matte och psykologi?
Hej! Jag går tredje året natur natur på gymnasiet. Har börjat fundera på vad jag vill bli, och har bestämt mig att jag vill bli gymnasielärare i matte och psykologi. Men jag blir väldigt förvirrad för hittar inte vart man kan läsa...
Hej!Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet - på studieorter Växjö och Kalmar - på de... Läs hela svaret -
Ett sätt att bli lärare i psykologi?
Hej, Om jag har läst till beteendevetare (180 hp) med inriktning psykologi vilket innebär 90 hp. Kan jag då sedan läsa Ämneslärarutbildningen (Gymnasieskolan med Svenska som huvudämne) och bli lärare i båda ämnena. På hemsidan...
Hej Sofie,det vi vet om hur man blir Behörig lärare i Psykologi i Sverige - har vi uppgett på framtid.se/yrke/psykologilarare Det är tyvärr rätt krångligt med alla de olika... Läs hela svaret -
Hur blir jag ämneslärare (gymnasie) med ämne psykologi?
Hej, Jag funderar på att läsa till ämneslärare (gymnasieskolan). Men vet inte hur jag ska göra för att ha psykologi eller kriminologi som förstaämne?
Hej Sofie, ang. bli behörig lärare i Psykologi...Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet -... Läs hela svaret -
Vad krävs för att komma in på drömutbildningen?
Hej! Jag har länge velat komma in på psykologutbildningen, men hoppet för detta har börjat försvinna, men jag hoppas fortfarande på att det finns en chans. Jag har inte toppenbetyg från gymnasiet då jag var närvarande varje dag, men inte psysiskt. Jag mådde mycket dåligt under gymnasiet och...
Hej Joanna, har du varit i kontakt med komvux ? Du kan söka till komvux, men det är inte alls säkert att du kommer få utbildningsplats; detta pga det tyvärr är så... Läs hela svaret -
Går det att kombinera psykolog och samhällskunskap som ämneslärare?
Hej, jag funderar på att plugga till ämneslärare och funderar då på att ha ämnena psykologi och samhällskunskap. Då det är det ämnena jag tyckt varit roligast att läsa på gymnasiet. Jag har läst på om vilka ämneskombinationer som fungerar och det ska samhällskunskap och psykologi göra, men...
Hej Vera, det finns 2 huvudvägar att gå om man vill utbilda sig till lärare:- hitta Ämneslärarprogrammet som passar in i dina planer - det är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga