Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'moderna språk på grundskolan' (7 st.)
-
fritt val moderna språk?
Hej, Nu har min son börjat 6:an och äntligen får han välja spanska som språk, något han har sett framemot. Men... han blev nekad. Problematiken är att jag är spansktalande. Han hade påbörjat moderspråk i spanska i 3:an men fick sluta...
Hej, din son har rätt att läsa spanska från årskurs 6 om hans grundskola erbjuder läsa spanska (annars kan en grundskola endast erbjuda t.ex franska och tyska). Att din son kan för mycket (eller... Läs hela svaret -
Kan man välja bort språkval eller moderna språk?
Jag har just nu i åttan (grundskola) och vill verkligen inte gå på moderna språk (går just nu på franska). Man kan enligt skollagen välja svenska eller engelska inom ramen för skolval. Men kan man läsa andra ämnen också, om jag...
Hej!den fråga du ställer här bör du ställa till personal på din grundskola. Om möjlighet finns (vad gäller schemat och lärarkapacitet) så tror jag att din... Läs hela svaret -
Kan jag byta från franska till engelska med höga betyg i engelska?
Jag går i 8:an och vill byta från moderna språk franska till extra engelska. Går detta fastän att jag har höga betyg i engelska. Anledningen till att jag vill byta är för att jag har i princip underkänt i franska men ett B i engelska.
Hej Felix,Skolverket svarar att det är frivilligt att på grundskola läsa moderna språk (franska, spanska eller tyska). På så sätt kan alla som vill... Läs hela svaret -
Vem bestämmer vilket språkval eleven ska ha?
Hej! Min dotter går i 7:an och har läst spanska sen 6:an. Hon har tyckt att det har varit ganska jobbigt från början, men kämpat på. Nu har hon E, trots att hon lägger mycket tid och ork på läxor och att plugga glosor etc. Sen en tid tillbaka...
Hej Elin,vi har haft den frågan "på tapeterna" flera ggr. Alltså liknande situationer - att elever på grundskolan vill, av olika anledningar inte läsa Moderna språk,... Läs hela svaret -
Moderna språk grundskolan?
Hej Vilka regler finns det gällande moderna språk i grundskolan? Vem eller vad bestämmer om en elev i årskurs 7 vill sluta med franska för att ha mer svenska och/eller engelska? Min son kämpar för att klara svenskan och vi känner att det är...
Hej Marguerite!Det Valentina skriver i kommentaren till din fråga, stämmer.Vi har tidigare fått den frågan från andra föräldrar och kontaktat Skolverket; fick svar om att det bör... Läs hela svaret -
Moderna språk i årsk 6?
Min dotter har läs o skrivsvårigheter. Jag vill att hon väljer bort Tyska. Enligt specped är det typ livsavgörande o absolut inget man ska välja bort. Är det verkligen så allvarligt redan i årsk 6? Vad är det som gäller för min...
Hej Sara,du ställer en svår fråga... Den är viktig, men svår att ge kort och konkret svar på.Mycket handlar om "grad och omfattning" av läs- och skrivsvårigheterna. Man kan ha mild eller... Läs hela svaret -
Byta moderna språk mot extra sv/eng?
Hej! Vi undrar hur chanserna ser ut om man skulle vilja byta bort moderna språk mot extra sv/eng? Är det något som eleven har rätt att välja bort även mitt i en termin eller kan läraren neka? Vet att moderna språk ger extra merit poäng vid...
Hej Camilla, enligt Skolverket är det frivilligt att på grundskolan läsa moderna språk. Då måste eleven välja bort det, i samråd med vårdnadshavare pga eleven inte... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga