Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32131 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'huvudman' (9 st.)
-
Går Barn och fritid, vill plugga vidare på rektorsprogrammet?
Hej! Jag går första året på gymnasiet, men vill plugga vidare till rektorprogrammet. Vad behöver man för att vara behörig?
Hejsan,till rektorsprogrammet görs anmälan av den arbetsgivare som är rektorns/skolledarens arbetsgivare. Läs... Läs hela svaret -
fritt val moderna språk?
Hej, Nu har min son börjat 6:an och äntligen får han välja spanska som språk, något han har sett framemot. Men... han blev nekad. Problematiken är att jag är spansktalande. Han hade påbörjat moderspråk i spanska i 3:an men fick sluta...
Hej, din son har rätt att läsa spanska från årskurs 6 om hans grundskola erbjuder läsa spanska (annars kan en grundskola endast erbjuda t.ex franska och tyska). Att din son kan för mycket (eller... Läs hela svaret -
Hur långt får ett schema i gymnasiet värkligen vara?
Jag tyckte att mitt första schema var dåligt (men man kunde ändå ofta sig) men vårat nya schema som vi kommer få är värkligen inte acceptabel enligt mig. På måndag går i vi i skolan från 08:30-16:30, och har en håltimma...
Hej! Du ställer en fråga som kräver svar från en jurist. Kontakta Skolverket som har juridisk kompetens och kan ge dig svar om det är reglerat eller inte: hur långa skoldagar får vara schemalagda. -
Reducera profilkurser på ett yrkesprogram?
Hej, Kan man reducera profilkurser på ett yrkesprogram när man har ett åtgärdsprogram som underlag, t.ex. hantverksprogrammet mot frisör? Vet att detta inte kommer att leda till en yrkesexamen men om det framkommer i utredningen av elevens behov av särskilt...
Hej Veronica,det första jag tänker på är att lägga upp utbildningen under längre tid (t.ex på fyra år i stället för tre) - detta för att ge eleven... Läs hela svaret -
Hur många prövningstillfällen finns det per termin i gymnasiet?
Hej! Jag ville fråga, hur många prövningstillfällen finns det per läsår och termin i gymnasiet? Och hur många prövningar får man göra samtidigt, finns det någon begränsning?
Hej Leo,de som är gymnasieelever (så länge de är inskrivna i någon gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och... Läs hela svaret -
Vilket stöd har elev rätt till för att uppnå mål fr grundsk i gymn?
Hej! Mitt barn går nu i år 2 på gymnasiet och är godkänd i allt utom engelska från grundskolan. Hen jobbar fortfarande med den. Vad har eleven rätt till för stöd för att uppnå det målet, både hållande engelska grund...
Hej Caroline!Elevens rätt till särskilt stöd och extraanpassningar beskrivs i 3 kapitel i Skollagen, §§ 5 - 10.3 kapitel i skollagen heter Barns och elevers... Läs hela svaret -
Validering av grundskolebetyg från utlandet?
Validering grundskolebetyg från utlandet, görs det på någon instans eller är det upp till varje enskild huvudman att göra?
Hej Ylva,enligt de svar vi fick från skolverket och från antagningskanslierna, så finns det inte någon instans som gäller för hela Sverige utan det löses på lite olika... Läs hela svaret -
Gå upp till åk2 med 450 poäng?
Hej! Jag undrar om man kan gå upp till åk2 med 450 poäng? Är det något som säger att man inte kan göra detta? Kan jag läsa de ämnena jag inte fick godkänt i, vid sidan av i 2’an? Kanske att jag kan läsa dessa kurserna med...
Hej!elevens rätt att fullfölja påbörjad utbildning regleras i skollagen 16 kap. § 37.Men...Exakt hur utbildningen läggs upp för varje elev ansvarar "huvudmannen" för. I... Läs hela svaret -
Kan jag fortsätta trejan?
Hej! På grund av vissa omständigheter kan jag inte fortsätta plugga i tredje året i gymnasiet. Jag behöver ta ett års paus. Kan jag fortsätta tredje året nästa år? Eller måste jag börja om hela gymnasiet?
Hej Zahra! Har du frågat rektor på ditt program /på din gymnasieskola/? Har du godkända betyg från åk1 och 2 på gymnasiet? Har du läkarintyg eller ngt. annat "dokument" som skulle... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga