Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'svenska eller SAS' (6 st.)
-
Svenska som förstaspråk?
Jag borde ha svenska som andra språk oc går nuvarande i 8an. Men min skola har gjort så att jag tydligen har svenska som första språk vilket gör att kunskapskraven kräver mer ”svenska” om man ska säga så. Betyder det att jag kommer...
Hej,elever kan välja läsa SAS, svenska som andraspråk på gymnasiet även om de läste Svenska (och inte SAS) på grundskolan. Detta enligt skolverkets svar på den frågan. Du eller... Läs hela svaret -
Svenska eller svenska som andraspråk?
Hej! Jag undrar om man kan läsa svenska som andraspråk 2 på vuxenutbildningen efter att man fått betyg i svenska 1 på gymnasiet?
Ja, det kan man göra, och det går bra, oavsett vad målet med studierna är.Så här är det:i examensbevis från gymnasiet och från komvux får kurserna ingå... Läs hela svaret -
Skal jeg studere svensk som andre språk eller svensk?
Hei! Jeg kommer fra Norge og skal begynne studere på videregående skole i Sverige og lurer på om jeg trenger å studere svensk som andre språk eller svensk? Jeg spurte læraren min og hun sa at jeg skulle studere svensk fordi både norsk og svensk ligner...
Hej Tom,jag svarar på din fråga om SFI först. Utbildning i svenska för invandrare (SFI) är en kvalificerad språkutbildning (en speciellt Studieform) som riktar sig till... Läs hela svaret -
Svenska som andra språk?
Hej, jag går i åk 2 i gymnasiet och har läst svenska som andra språk 1 under ettan. Går det att byta till Svenska två nu eller är det försent? Behöver jag gå om för att läsa Sve?
Hej Sinem,jo, det går bra att i sitt examensbevis från gymnasiet "blanda" kurser i svenska och svenska som andraspråk. Du kan i ditt examensbevis ha SAS, svenska som andraspråk1, sedan Svenska 2 och... Läs hela svaret -
Elev som läst grundskolan utomlands och vill börja i gymnasiet?
Hej! En elev som pluggat hela grundskoletiden i USA ska till nästa höst börja gymnasiet i och vill helst börja i skolan som jag jobbar på. Hur gör jag för att validera betygen? Vilken hjälp finns att tillgå?
Hej Jon, om det är ett nationellt svenskt gymnasieprogram, ej IB, där undervisning är på engelska, som eleven vill gå - måste hen bland annat ha godkänt... Läs hela svaret -
Ämneslärare eller sjuksköterska?
Hej Jag läser sista året på NA programmet och är osäker om jag vill läsa vidare till sjuksköterska eller gymnasielärare i engelska. Jag tycker om hälsa och sjukvård men även engelska. Problemet med sjuksköterskeyrket är att...
Hej Alexandra, jag är nyfiken på vad du menar med "internationella möjligheter"? Är det att resa mycket eller att jobba i ett annat land?Jag ser att du är 19 år, det är ganska så... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga