Kimia
    Jag har en fråga som jag måste få svar på och frågan är det här:
    Om vi säger att jag har gått Na på gymnasiet.Och efter gymnasiet så har jag ganska höga betyg från Na.Och jag söker med urvalsgruppen för resultat av Hp.Om jag då på Hp har fått ett resultat som är nära 2,0,hur många gånger kan jag då ha behövt sökt till läkar/tandläkarprogrammet för att komma in?.
    För jag kan inte tänka mig att man måste kanske söka i flera år för att komma in,om man t.ex,får 0,6 på Hp.
    Kommer man direkt in om man får typ 2,0?.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Din fråga kan inte besvaras med JA eller Nej. Det beror på vilka betyg de andra har som söker samma utbildning, dina konkurrenter, alltså. Även om du får de allra högsta betygen, så kan det finnas flera sökande som alla har de allra högsta betygen än antal utbildningsplatser och det blir utlottning i så fall och då gäller det att ha tur.
    Exempel: det finns 50 platser, avsedda för personer som söker på betyg till en viss högskoleutbildning. Av dem som söker är det 55 personer som alla har de allra högsta betygen. Alla 55 kan inte få plats. 5 personer måste vara utan plats. Frågan är - vem? Alla vill ju komma in och alla har de högsta betygen. Platserna kommer i så fall lottas ut - slumpen får avgöra vem som får plats och vem som blir utan.
    Du får fråga samma sak många gånger men du kan inte få ett annat svar än det ärliga svaret att vi kan inte ge dig ett löfte om en utbildningsplats. Ingen seriös SYV kan lova en utbildningsplats för någon.
    Det är synd att du lägger så mycket tid på att om och om igen fråga oss om samma saker. Jag råder dig använda tiden på ett mer effektivt sätt: studera mera! Engagera dig i dina studier och kämpa för högre betyg - är mitt råd till dig.
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Gäller det då sammasak som du beskrev i exemplet om man söker på resultat av hp?.Mvh
    • Anna : Jag skall svara på din kommentar nu i ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Som det är nu (detta kan ju ändras tills det blir dags för dig att söka) - så i fall flera med samma resultat av högskoleprovet konkurrerar om platser, då tittar man på deras betyg (för betyg har ju dem - betygen krävs för att bli behörig).

    Vi tar samma exempel: 50 platser för dem som söker på resultat av HP och det finns 55 sökande som alla har 2,0 som är det högsta på högskoleprovet. Fem av de sökanden blir tyvärr utan plats, men vilka då? Jo, då rangordnar man de 55 sökande med högsta på HP enligt deras Meritvärde (betyg har de också skickat in för att bevisa att de är behöriga ju, det är ett krav). Och så finns det då en lista på betyg, t.ex.
    1. Lisa har 22, 5 på betyg
    2. Johan har 22,4 Meritvärde (på betyg)...
    och så vidare...
    och t.ex. 49. Stina har 17,7 Meritvärde
    och 50. Erik har också 17,7 Meritvärde
    och 51. Annika har också 17,7 Meritvärde
    och 52. Peter har också 17,7 ... det vill säga vi har fyra personer som har samma resultat på HP och samma Meritvärde men enbart två utbildninsplatser. I en sådan situation är det utlottning som gäller.
    Det finns dock också möjlighet att ta in "underrepresenterad kön" - i fall det är könsskillnad på de konkurrerande och att det för övrigt en av könen som är överrepresenterad bland studerande.
    Beslut om sådana antagnings "undantagsregler" fattas på mycket hög nivå och oftast finns långt innan antagningen påbörjas.
    En situation som jag har beskrivit för dig är sällan förekommande i praktiken, men kan inträffa, därför finns det beredskap för det: så att man vet vad som görs i sådana fall.

    Du eller jag kan på intet sätt påverka hur de generella antagningsreglerna fungerar. Du kan bara försöka få så bra kunskaper och så höga betyg du kan och så högt resultat på Högskoleprovet som du kan få. Allt annat ligger utanför det som du kan påverka. Just därför är vårt råd till dig att försöka "släppa" tänka på hur det funkar och vad som skulle kunna hända om.. det och det inträffar... eller inte. Koncentrera dig i stället för att i varje enskild kurs lära dig så mycket du kan och få så högt betyg som du kan få. Träna på högskoleprovet och gör det flera gånger: det finns möjlighet att göra HP två ggr varje år.

    Bästa hälsningar
    Anna
    • : Anna,undrar bara eftersom du har skrivit 4 personer som har samma resultat på Hp & samma meritvärde,hur kan då meritvärdena vara samma som resultaten?,alltså meritvärdena 17,7.Väldigt tacksam för svar Anna!.Mvh
    • Anna : Det är inte så att resultat av HP är lika Meritvärde, INTE DET! utan att flera personer kan ha 2,0 på högskoleprovet (dvs samma resultat av HP)
    • Anna : Samma personer kan även ha lika resultat Meritvärde 17.7 till exempel och hur man skiljer dem åt i så fall? Om alla de har lika meriter och alla vill komma in men det inte finns plats för alla? Då blir det utlottning. Så vitt vi vet har utlottning förekommit vid antagning till läkarutbildningen, till arkitekt, psykolog och till veterinär - det vill säga de utbildningar där sökandetryck är väldigt stor och där väldigt många med väldigt höga betyg och resultat av högskoleprovet söker utbildningsplats.
    • : Har det förekommit utlottning för tandläkarprogrammet?.
    • Anna : Vi har ingen uppgift om det. Kontakta Antagning.se med den frågan.
    Läs alla kommentarer