Vilma
    Hej!
    Jag går i nian och ska därför välja inför gymnasiet om mindre än en månad!! Fortfarande vet jag dock inte om jag ska välja samhälle eller natur med inriktning samhälle. Jag har 300 i merit nu och har B i ungefär alla ämnen. Jag har lättast för Svenska och SO ämnena men jag vet inte om jag tycker de är mycket roligare än matte o NO. Matten tycker jag är ganska svår och jag blir lätt arg på mig själv. Men på något sätt lyckas jag ändå få bra betyg och jag tycker det är roligt när jag förstår.

    Så, vad är smartast? Att gå samhälle och antagligen få lite bättre betyg och inte sitta och gråta på lektionerna haha eller att gå nat sam och behöva anstränga mig mer för att sedan få en bredare utbildning? Jag har ingen aning vad jag vill göra efter gymnasiet och därför tänker jag att natur kanske ger mest möjligheter.

    Jag skriver hellre en uppsats om romarriket än en labbrapport liksom. Men ändå vill jag gå natur, dels för att det har lite högre status men också för att ge en bredare utbildning då jag lika gärna kan vilja bli rymdforskare som psykolog när jag är färdig med gymnasiet. Jag är redo att plugga men kanske inte 4 timmar varje dag liksom.

    Hur svår är nat sam jämfört med sam undrar jag också?

    Tack i förhand /Vilma
    • Saga : Du får inte så mycket "bredare" utbildning på NA, sam - än på SA. Största skillnaden är matte 3. Lägger man till matte 3 på SA, blir det i princip samma behörighet som på SA. Om man även läser Naturkunskap 2 på SA, då blir det svårt att hitta några högskoleutb., som man skulle bli behörig på NA,sam men inte blir behörig på SA /+ matte 3 + naturkunskap 2/.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Vilma,

    Naturvetenskapsprogrammet>>> är ett av program där man läser mest matte (lika mycket som på teknikprogrammet),  och man läser fysik, biologi och kemi som obligatoriska kurser - och matte läser man i snabb takt. Och detta skiljer sig från Samhällsvetenskapsprogrammet>>, där man inte läser fysik, kemi, biologi och läser mindre matte och ett "lättare spår" i matte, jämfört med NA och TE.

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej Vilma,

    det är väldigt svårt att ge dig ett kort och konsist svar. Ang. "status" - så är det upp till dig själv att bry dig om det eller inte. Jag tycker det är viktigare att du trivs på utbildningen och förbereder dig till de framtida studier eller arbetsliver efter gymnasiet på ett bra sätt, och detta måste gå före "status"... det är vad jag tycker.
    Ang. NA - sam eller "natur" så är det på inriktnigen Natur som man läser fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4 - alla de kurser som krävs för Särskild behörighet till läkarprogrammet, till veterinärutbildningen, till marinbiolog, och tandläkare... går man "sam"-inriktning på NA, kan man många ggr "lika gärna" gå Samhällsvet.programmet och lägga till matte 3 inom programfördjupningen; för behörighet blir i princip densamma, dvs man blir behörig till i princip samma utbildningar efter SA-programmet, oavsett inriktning>>; och på NA,inriktning "sam">>.
    Kika gärna på
    https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar och jämför med https://www.framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle