Erteine
    Hejsan,
    finns det flera valmöjligheter till ett yrkes utbildning på komvux, som varken är VO eller barn och fritid?

    Jag har börjat inse att risken till ett nej när jag söker till VO är 90% och BF har lagts ner.
    Det är de enda som erbjuds i mitt hem kommun.
    När jag var inne på mirio hemsida så hade de flera valmöjligheter.

    Har jag rättigheter att gå på dem om jag inte har slutfört gymnasiet?

    Vad är det för krav,måste man uppfylla för att rektorn ska godkänna det?

    Mvh E.M
    • Anna : Det är väldigt olika i olika kommuner. jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • Anna : VBU i Ludvika/Smedjebacken hälsar dig att du är välkommen att ta kontakt med dem - Tel. 0240 -66 77 85

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är kommuner, arbetsförmedlingen och företag som köper utbildningsplatser till privata personer.

    Gå prata med arbetsförmedlingen och kanske också med socialtjänsten för att Socialtjänsten kan också i vissa fall köpa utbildningsplats åt en privat person.

    Om du är arbetslös/arbetssökande är det i första hand Arbetsförmedlingen som du vänder dig till.

    Om du uppbär socialbidrag (försörjningsstöd) - till Socialtjänsten. I andra fall är det i första hand Komvux (vuxenutbildningen) som köper plats åt dig. På komvux är det "lågutbildade" som prioriteras. Ju mindre tidigare utbildning man har, desto större chans att få läsa på eller via komvux.

    På arbetsförmedlingen är det långtidsarbetslösa som har företräde till arbetsmarknadsutbildningar.

    Socialtjänsten hänvisar oftast till arbetsförmedlingen och/eller till komvux med frågor om att söka utbildning, men det finns exempel (ganska få men ändå så finns de) när Socialtjänsten organiserar utbildning eller köper platser på en utbildning, exempel - "ProVux" i Göteborg (en variant på en gymnasial utbildning för unga personer beroende av försörjningsstöd).

    Du kan alltid vända dig till utbildningsanordnare och fråga på vilket sätt du kan komma in på utbildningen. De svarar dig om det är i första hand komvux eller någon annan /t.ex arbetsförmedlingen eller några företag eller organisationer/ som köper utbildningsplatser just på den utbildningen som intresserar dig.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Angående UTBUD av utbildningar på Komvux så är det väldigt olika i olika kommuner (vad kommuner anordnar själva eller vad de köper hos olika Utbildningsleverantörer). I princip kan en kommun köpa vilken utbildning som helst om de bedömer att du har det behover och att de har råd (pengar kvar i utbildnings-budgeten).

    Förutom kommuner, är det även AF (arbetsförmedlingen samt olika organisationer, projekt och företag som också kan anordna yrkesutbildningar för vuxna eller köpa hos Utbildningsleverantörer).

    Om du hittar någon utbidning som du är intresserad av, kan du skicka snabblänk (direktlänk) till oss, så kan vi se vad det är för utbildning och vem som skulle kunna eventuellt köpa plats på den utbildningen åt dig.

    YH-utbildningar söker du däremot sjäIv, på egen hand, oberoende vilken kommun du är skriven i eller bor i.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ang. yrkeshögskoleutbildningar - så finns det inte så många i Ludvika, där du bor, men det finns en del YH som ges på distans>>. Så kika gärna på www.yhguiden.se och jag hoppas du hittar några spännande yrkeshögskoleutbildningar som du vill söka. Du gör i så fall ansökan direkt till en YH-skola. Anvisningar om hur man söker brukar finnas på skolans hemsida. På många YH finns det en "KNAPP" - ANSÖK DIREKT - så kommer man direkt till ansökan.

    Annars så kan du alltid kontakta oss här på Fråga SYV, så hjälper vi dig med information om hur du söker till yrkeshögskola.

    • : http://miroi.se/skolhuset/vuxenutbildning/kurspaket/ .
    • : Det var ekonomiassistent jag skulle vilja gå på eller får ett handels & administration yrkesexamen. Jag vet att om jag slutför sa snabbt så kan jag studera det på Yh. Men jag vill läsa till det innan jag väljer det. De kurser jag jag kvar på sa intressera mig inte längre.
    • Julia : Är det den här http://miroi.se/skolhuset/vuxenutbildning/kurspaket/ekonomiassistent/ utbildning du vill gå? I vilken stad vill du gå den utbildningen?
    • : Ludvika. Det är där jag bor. Tack till alla ni som har besvarat mina frågor.
    • Ludmila : Har du försökt komma i kontakt med dem på Miroi och fråga hur du kan komma in på deras utbildning?
    • Ludmila : Vill man in på en viss utbildning är det ofta "lönt" att vända sig direkt till den skola där utbildning ges, för att det är de som vet mest om den utbildningen som jobbar just på den skola och just med den utbildningen; de vill också få fler sökande till sina utbildningar och är därför ofta mycket hjälpsamma med att ge information angående Hur man kan få plats på utbildningen. Testa prata med Miroi direkt. Enligt vad jag vet har de tel.tid mellan kl.13-15 (så säger de på sin telefonsvarar i alla fall). Det finns också chatt-funktion på miroi´ hemsida men just nu är de "offline". :)
    • : Tusen tack Ludmila. ska ringa och fråga.
    • Peter : Kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar, www.yhguiden.se - du kan söka hur många YH som helst samtidigt. Du kan också komma in på flera YH samtidigt och välja sen.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Vi har nu fått epostsvar från VBU (för mer info ring Tel. 0240 -66 77 85) som lyder:

    Man kan ansöka till utbildningar som inte finns på plats inom VBU. Man fyller i en ansökan till vuxenutbildningen och skriver en motivering varför man vill gå just den utbildningen. Då tittar rektor på om man kan köpa in den externt för en individ.

    Följande behövs i ansökan:

    Personligt brev

    Betygskopior

    Personbevis

    Ifylls ansökningsblankett

    Utbildningens kostnad per poäng (kontakta skolan/utbildningsanordnaren)

    Skolans namn, adress och telefonnummer.

    __________________________________
    VBU står för Västerbergslagens utbildningscentrum  www.vbu.se
    Ludvika kommun och Smedjebacken kommun, Västerbergslagen,  bedriver gymnasium och vuxenutbildning tillsammans. Googlar man ”VBU” kommer man till hemsidan.
    På hemsidan under vuxenutbildning, gymnasiekurser för vuxna, relaterade dokument, ansökan-vuxenutbildning hittar man ansökan till vuxenutbildningen. På ansökan finns adressen. Man kan fylla i själv eller ta kontakt med SYV på vux för att få hjälp med att få en ansökan samt att fylla i den. Då kan man även passa på att får svar på frågor direkt.  Kontakta VBU kan man göra genom att t ex skicka mail via www.vbu.se/vuxenutbildning/
    Om VBU ska betala för utbildning på Miroi måste ansökan gå via VBU där rektor tar beslut om antagning. Betalar man själv söker man direkt till Miroi.
    På Mirois hemsida under ”kontakta oss” finns ett kontaktformulär. Fyller man i det tar Miroi kontakt.

    Liselotte