Moa
    Hej!
    Som rubriken lyder. Vart kan jag studera som marknadsanalytiker någonstans? Vill att de helst ska vara runt Göteborgsområdet då jag helst inte vill flytta härifrån. Jag vill veta allt om utbildningen och vad det innebär. Vet att jag måste söka tills nästa år men vill titta och se om jag hittar någon plats där jag vill studera som passar mig.

    Är antagningspoängen höga? Hur ser yrket ut i framtiden?
    För övrigt så mottages gärna andra utbildningar inom marknad och marknadsföring då jag brinner för detta.

    Tack så länge :)

    4 Svar

    • : Tack så mycket! Ska kika på dessa utbildningar. Men det jag undrar också är om man bara måste läsa på högskola för att få utbildningen till marknadsanalytiker eller finns det någon form av ''genväg'' dit. '
    • Julia : Högre (eftergymnasial) utbildning inom ekonomi och/ellermarknadsföring krävs, men det finns inte några exakta regler om Exakt vilken utbildning. Detta för att yrket är inte ett "reglerat yrke"; varje arbetsgivare får själv bestämma vilken utbildning de föredrar att man har, när man söker jobbet som marknadsanalytiker; därför är det extramt svårt att ge några råd ang. vilken utbildning du ska satsa på.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det finns flera vägar till samma mål. Jag vet att man kan läsa marknadsföring vid Handelshögskolan. Stockholms universitet har även ett kandidatprogram i marknadskommunikation och IT.
    Men man kan med fördel även läsa media- kommunikation, samhälls- och/eller beteendevetenskap t ex arbetsvetenskap och sociologi i kombination med t ex juridik och ekonomi.

    Men så kan man också tänka så här: en marknadsanalytiker vinner på att kunna mycket inom nationalekonomi och kvantitativ analys speciellt med inriktning mot mikro; därför rekommenderar vissa sakkuniga att söka till följande program - en kandidat- eller civilekonomutbildning i nationalekonomi.

    Hälsningar
    Julia syv

    Hej igen, vi fick idag ett nytt svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

    Utbildningar i strategisk kommunikation knyter an till marknadskommunikation.

    Nedan ges en översiktlig information om de två kandidatprogrammen, Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier, som startar enbart på hösten och ges på Campus Helsingborg. På www.isk.lu.se/utbildning kan du läsa mer om programmens innehåll med programöversikt och kurser, förkunskapskrav, kompetensprofil mm. Programmen ges på svenska men termin 3 läses på engelska på båda programmen.

    ·        Lite mer om skillnaden mellan programmen, dock samläses första året, men därefter är det framförallt två skillnader:

    1)      Den första är att  Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och digitala medier innehåller fler praktiska och tekniska moment i digital kommunikation än Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation. Dock får båda programmens studenter grundläggande kunskaper i digital kommunikation.

    2)      Den andra skillnaden gäller termin fem då  studenter på Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation läser valbara kurser i Sverige eller utomlands. På Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation i digitala medier har studenten möjlighet att göra ett val på termin 5 mellan att söka antingen utlandsstudier (30hp) med valbara kurser eller att göra en termin med yrkespraktik (15hp) och kursen Projektledning i digitala miljöer (15hp).

    ·        Utbildningen ger möjlighet till  internationell profilering, med möjlighet att söka utlandsstudier. Dock finns det inga garantier för att komma iväg på utlandsstudier genom institutionen/universitetet eftersom antalet platser är begränsat.  Men många av våra studenter läser en termin vid ett utländskt lärosäte. Du kan läsa mer om möjligheterna på www.isk.lu.se/utbildning/studieinformation/studera-utomlands ochhttps://www.sam.lu.se/utbildning/studera-utomlands/sok-utbytesstudier

    ·        På https://www.isk.lu.se/utbildning/kandidatprogram/kandidatprogrammet-i-strategisk-kommunikation-180-hp/karriar  kan man läsa om vår senaste alumnundersökning som visar att de flesta får relevanta jobb inom ett halvår efter examen. Där finns också löneuppgifter och exempel på yrkestitlar våra alumner har idag.

    ·        Examensbenämning för båda kandidatprogrammen är Filosofie kandidatexamen, Huvudområde: Strategisk kommunikation // Degree of Bachelor of Science, Major: Strategic Communication.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi har fått svar från en sakkunnig, var god läs nedan:

    En marknadsanalytiker, beroende på vilken ”marknad” som avses ... generellt behöver god kompetens inom ekonomi (gärna i kombination med kunskaper inom statistik), juridik, gärna en del beteendevetenskap och gärna kunskap om den ”marknad” som avses. Egenskaper och förmågor som bör utvecklas för framgång i yrket är bl a analytisk förmåga, förmåga att se sammanhang, helheter och dra slutsatser samt kommunikativ förmåga (social kompetens).

    Det finns människor som i sin personliga läggning liksom har förmåga att ”se runt hörn” och utifrån historik och känsla för mänskligt beteende blivit framgångsrika marknadsanalytiker utan mycket utbildning. De kanske har god erfarenhet av en bransch och företagen har sett deras potential. Som ung utan arbetslivserfarenhet bör en kombination av ovan bli en god bas för yrket.

    Inom teknik och annan produktion så är det vanligt att en ämneskunnig med påbyggnad av ekonomi och juridik kan jobba med marknadsanalys, t.ex. en ingenjör som bygger på med dessa ämnen kan jobba med marknadsanalys inom tekniska branscher. Men det finns som med de flesta yrken utan specifik yrkesutbildning många olika vägar att gå.

    Lycka till!

    Liselotte
    • : Okej! Tack så jättemycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • :

      Hej igen!

      Efter jag kollat efter olika utbildningar så undrar jag om ekonomiprogrammet på högskolan väst kan ge någon form av likvärdig behörighet att kunna bli markandsanalytiker med tanke på att det är mycket statistik, sammanställa data, dra slutsatser och även en del nationalekonomi. Så jag undrar om det kunde vara något alternativ att söka inför hösten?

    • Milla : Ja, det tycker jag är ett bra alternativ !
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej, du kan läsa Uppsala Universitets Ekonomie kandidatprogram. Det är en treårig utbildning efter vilken marknadsanalytiker är ett tänkbart yrke. Inom programmet ska du välja företagsekonomi som ditt huvudområde för att sedan läsa c-nivå inom Accounting and Finance. Du hittar mer information om det programmet på hemsidan: fek.uu.se/utbildning/program.

    Med vänlig hälsning
    Studievägledningen
    Företagsekonomiska institutionen
    Uppsala universitet