Pär
    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av matlagning och bakning och driver en av Sveriges största matbloggar inom kategorin specialkost.
    På gymnasiet vill jag gå någon linje med mat/bak-inriktning som är vegansk. Jag avskyr nämligen att se och känna lukten av kött och andra animalier.
    Så jag undrar alltså om det finns någon gymnasielinje i Sverige med mat/bak-inriktning där en slipper att handskas med animalier? Annars får jag tyvärr välja något annat på gymnasiet... :(

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Pär,
    jag har ett förslag som du kanske kan finna att vara av intresse:
    söka LÄRLINGSUTBILDNING på gymnasiets Restaurang/livsmedelsprogram

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fridhemsgymnasiet

    Som Lärling har man rätt att få 1000:- per månad i lärlingsersättning /detta utöver Studiehjälp som är på 1050 kr./ och man läser teoretiska kurser på skolan men praktiska kurser - på en arbetsplats. Om du går som lärling på en Vegetarisk restaurang, slipper du handskas med animaliska livsmedel.

    Det dröjer innan du söker till gymnasiet - och det är svårt att veta vilka vegetariska restauranger kommer att finnas i Umeå just under din utbildningstid. Ett problem kan bli om restauranger stänger under tiden du går på gymnasiet och du inte hittar en annan vegetarisk restaurang att vara lärling på.

    Olika alternativ för dig att fundera över är:
    1. söka Restaurang/Livsmedelsprogrammet, inriktning Bagare/konditor
    2. söka Restaurang/Livsmedelsprogrammet, inriktning Kök & servering, Lärling /och söka lärlingsplats på en vegetarisk restaurang/
    3. söka till ett högskoleförberedande gymnasieprogram för att vidareutbilda dig på eftergymnasial nivå till t.ex. Dietist, Kostekonom, Sjuksköterska, Lärare eller inom Yrkeshögskola, se här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=5&Municipality.county=&Education.text=
    4. leta efter andra typer av utbildningar som t.ex. på en Folkhögskola, http://www.folkhogskola.nu/Detaljerad-sokning/?s=j&type=4&category=55
    eller på KomVux /men det är för en mer långsiktig planering - då du kan tidigast söka till KomVux när du har Gymnasieexamen eller om du fyller 20 år det kalenderår som KomVux utbildningen börjar till hösten/. På en Folkhögskola kan man läsa från det kalenderår man fyller 18 år.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen,
    Du som är skriven i Umeå kan söka gymnasieprogram i alla länets kommuner. Du tas emot på samma villkor som elever som bor i kommunen du söker till.
    Här kan du läsa om vilka samverkansavtal Umeå har med andra kommuner http://regionvasterbotten.se/utbildning/utbildning-och-kompetensforsorjning/gymnasiesamverkan/dokument/

    Här http://www.gymnasieantagningen.nu/ är hemsida för gymnasieval.

    Som jag kunde se att - än så länge - så finns det Lärlingsutbildning på Restaurang/livsmedelsprogrammet på två skolor - Fridhemsgymnasiet i Umeå & Balderskolan i Skellefteå / där det är Bageri inriktning som har Lärlingsplatserna/.

    Här http://www.antagningskanslier.se/default.aspx hittar du kontaktuppgifterna till Antagningskansliet. Du behöver inte logga in, välj Umeå i "rullgardinen" och tryck på SÖK.

    Tänk på att gå en utbildning på annan ort är förknippat med kostnader, som man bara delvis blir kompenserad för. Det är därför bra att i förväg prata med dina vårdnadshavare. Om de inte kan betala för dina resor och/eller boende på annan ort, kan det bli svårt för dig att kunna genomföra gymnasiestudier på annan ort.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Jag vill helst gå på gymnasiet i någon annan stad än i Umeå. Funkar det att vara lärling då också? Kan alla restauranger ta emot lärlingar?
    • Mikael : Det ser ut som att det är bara Balderskolan i Skellefteå som har Lärlingsutbildning på Restaurang/livsmedelsprogrammet /utanför Umeå men inom Samverkansområdet/. Jag ger dig ett utökat svar, läs nedan.
    • Milla : För att en arbetsplats skall bli godkänd att ta emot Lärlingar, måste Kollektiv avtal finnas samt minst en anställd som har relevant utbildning för att kunna bli utsedd för Handledare. Hittade info- om http://folkkok.se/ som påstås vara en enda helt vegetariska serveringen i Umeå.
    • : Jag kan inte heller hitta någon gymnasieutbildning till vegankock. Konstigt att det inte finns en enda i Sverige. Vegeriet i Helsingborg hade en gymnasieskola men det verkar som att det inte längre finns... suck! :-(
    • : Tänkte att - om du samlar "ett gäng" som vill från nästa år läsa till vegan-kock /minst 35-40 intresserade/ så kanske någon kan starta en gymnasieskola för Restaurang/livsmedel (specialinriktning: Vegankost)?
    • : Hej igen! Jag har pratat med några som går lärlingsutbildning på restaurang/livsmedelsprogrammet runt om i Sverige, och de säger att de inte får vara på vegetariska restauranger. Stämmer det att en inte får vara lärling på vegetariska restauranger, och isf varför?
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pär!
    jag tänkte på ännu ett alternativ för dig att fundera över.
    Inom IM /Individuella programmen/ finns det ett alternativ som heter "Individuellt alternativ". Se här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    IM är i första hand tänkt för elever som inte är behöriga till ett Nationellt program på gymnasiet men det finns elever som läser på IM som är behöriga /det är inte vanligt men förekommer när särskilda skäl föreligger/. Inriktning "Individuellt alternativ" innebär att man kombinerar studier med praktik.
    På Fridhemsgymnasiet finns den inriktningen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fridhemsgymnasiet
    http://epost.umea.se/form.asp?r=karl-erik.andersson kan du kontakta Studie- & yrkesvägledare på IM på Fridhemsgymnasiet, förklara din situation & be att få boka tid för samtal.

    Jag återkommer om jag hittar mer info- som kan vara av intresse för dig!
    Önskar dig fin fortsättning på sommaren & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Pär,
    angående din fråga om möjligheten att utbilda sig till vegetarisk kock på gymnasiet....

    Mig veterligen finns det inte några gymnasieskolor som har den typen av inriktning som du är intresserad av.

    Tänkte att du skulle kunna vända dig till Svenska Vegetariska Föreningen: http://www.vegetarian.se/pg6000utbildning.htm med förslag om att en sådan utbildning skapas.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV