E

    Jag har redan läst en matte 1 kurs och vill börja med matte 2b i ettan på gymnasiet. Jag har blivit antagen till ett gymnasium men vem ska jag kontakta för att få läsa den kursen istället? Jag förstår ju att jag antagligen inte kommer få så mycket undervisning av lärare där men jag vill ändå läsa den.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är på skolan Rektorn som är "ytterst ansvarig" och jag skulle tro att det är just till rektorn på din skola som du får rikta den frågan.
    Om schemat på din skola ser ut så här att någon annan klass läser matte 2 exakt på samma tider som din klass läser matte 1, ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna läsa matte 2 med en annan klass. Men om ingen annan klass läser matte 2 samtidigt som din klass läser matte 1, skulle du kunnat ha "håltimme" men då måste någon klass läsa matte 2 på de tiderna då du inte har lektioner (t.ex om du skulle sluta kl.14.30 en viss dag och deras matte 2 lektion börjar 14.45 så läser du längre skoldag den dagen).
    Men i fall schemat ser ut på annat sätt, kan matteläraren låta dig läsa matte 2 när din klass läser matte 1 - om hen får "order" om det från rektorn.
    Har du A betyg i matte 1 som du fick på grundskolan? Om du har lägre betyget än A, så kanske skulle jag råda dig att läsa om matte 1 med din klass och sikta på A-betyget och du kan alltid bedriva självstudier (t.ex med hjälp av www.matteboken.se) för att sedan sikta på A-betyget även i matte 2.
    Vänligen och lycka till med dina studier!
    ANNA