Linus

    Hej!

    Jag har verkligen hamnat i ren otur och behöver någon form av vägledning till rätt beslut. Jag började tidigare förra veckan på ett gymnasium jag inte alls trivdes i. Som tur är hade en gymnasieskola i Täby då en plats för mig istället på Sam linjen. Precis det jag ville. Än så länge trivs jag ganska bra men det har uppstått otur självklart..

    Det är såhär att jag hoppade av Spanska efter 1 vecka på höstterminen i årskurs 9. Jag hade redan F i 8:an, och när hösttermins betyget kom i 9:an hade jag fortfarande F. Vilket betydde att när jag sökte första gången var jag behörig till Spanska 3 och inte Spanska 1. Jag pratade med min syv om detta på grundskolan. Hon sa att hon skulle försöka ändra betyget F till ett streck så jag blev behörig till Spanska 1 på gymnasiet istället. Men när tiden kom för att söka sista gången sa hon att hon inte kunde och att jag fick ta beslutet med min gymnasie skola istället..

    Nu kommer vi till det jobbiga. När jag började på mitt nya gymnasium i onsdags så frågade jag om jag fick byta till Spanska 1. Men det fick jag inte för då måste jag byta klass. Dem har alltså gjort klasser och scheman efter vilket språk man valt. Jag orkar verkligen inte byta klass en tredje gång. Jag är ganska blyg av mig och försiktig. Har tidigare mått dåligt. Vet inte om jag skulle klara av att byta klass en gång till. Min syv på gymnasiet tycker att jag borde byta klass för hon tror inte jag skulle klara av att läsa Spanska 3. Vad tror ni är det bästa för mig? Borde jag ge spanska 3 en chans? Det är väldigt tufft för mig att byta en gång till och jag är väldigt besviken på min grundskola som inte kunde ta tag i problemen!

    Har även en till fråga, om jag nu skulle hoppa av Spanska 3 första året i gymnasiet för jag inte klarar det. Kan jag fortfarande lägga till typ Tyska 1 i 2:an och fortfarande ta gymnasie examen om 3 år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus, jag vet inte om det går att göra så - men du kan fråga (om du vill) på din skola om du kunde gå i klassen som läser Spanska 3 men i slutet av kursen kunde göra slutprovet i Spanska 1 (eller i alla fall i spanska 2) - då är chansen större att du får godkänt betyg.
    Om du i din Individuella studieplan får Spanska 1 kurs inskriven, kommer du ha rätt att göra Prövning i den kursen i fall du får F betyg i den eller om du ej får möjlighet att läsa kursen.

    Du vinner annars mer på att få E betyg i Spanska 3 än A betyg i Spanska 1 - detta pga meritpoängen som man får för mod.språk 3 (och även 4) - såvida du ej uppnår max i merit genom engelska 7 och "högre kurser i matematik". För F betyg får man inga meritpoäng och förlorar också "minus 0.4" i sitt jämförelsetal - för en 100 poängs-kurs.

    Skulle du få E betyg i spanska 3 vinner du minst + 0.9 till ditt meritvärde och ännu mer för godkänt betyg i spanska 4.
    Dock kan man uppnå max i merit även genom andra kurser än mod.språk - var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Ännu en fundering...
    om du exempelvis ej uppnår kraven för examensbevis och får Studiebevis på gymnasiet, blir du inte direkt efter gymnasiet behörig till högskoleutbildningar, men du kan på komvux få Examensbevis och i det behöver inte moderna språk ingå (det är friare kurs-sammansättning i exam.beviset på komvux).

    Byta program...?
    Annars så kan man på andra program, ex. på Estetiska (inriktning Estetik-och media) få examensbevis som i princip har samma kurs-innehåll som på Samhällsvet.programmet men moderna språk är inte obligatoriska på ES. Man kan, alltså, få samma kurser i ES, media som på Samhällsvet.programmet men i stället för moderna språk kan man läsa andra kurser.
    Du kan till nästa år söka på nytt - till åk1. Sedan behöver du inte ta den nya platsen, utan du har rätt att fortsätta på din nuvarande utbildning ändå. Att du söker på nytt påverkar inte dina nuvarande studier - men du kommer att ha en chans att komma in på en annan utbildning och kan bestämma dig när definitivt antagningsbesked kommer (kring midsommar eller under första veckan i juli).

    Jag förstår att det är rätt krångliga regler kring innehåll (vilka kurser som måste ingå) i examensbeviset + man vill ju också ha högre meritvärde, om man har som mål att komma in på högskola/universitet.

    Genom att du på grundskolan ändå läste lite spanska, har du en fördel - om vi jämför med elever som på grundskolan läste tyska, franska eller inga mod.språk alls... du kan ju lite grunder i spanska sedan innan; och på så sätt anses det orättvisst om du kan läsa spanska 1 tillsammans med dem som är totala nybörjare. Därför får man, som regel, inte börja med nybörjar-kurs på gymnasiet i samma språk som man läste på grundskolan.
    **** Men utifrån din fråga förstår jag det som så att du skulle få läsa spanska 1 om det passade in i ditt schemat. Och om det stämmer - då ser jag ingen anledning varför din skola inte skulle låta dig försöka få betyg i spanska 1 (eller i alla fall spanska 2), så att du slipper få F betyg i spanska 3. Men skulle du lyckas få E i spanska 3, vinner du mer på det! Hur duktig du är eller kan bli i spanska, kan inte jag uttala mig om. Prata med din lärare i spanska.
    Du får visa mitt svar både till dina lärare och till SYV på din skola, om du vill.

    Jag tycker att du i vilket fall behöver prata med läraren i spanska och förklara att du ej hade godkänt betyg i spanska från vårterminen på grundskolan (lärare utgår annars ifrån att alla elever som placeras i Spanska 3 har lägst E betyg från åk 9) och på så sätt saknar förkunskaperna - så att läraren förstår att du kan mindre än de andra i din språk-grupp och kan behöva mer hjälp;
      och läraren kanske själv kan prata med rektor om att göra undantag och låta dig göra - i slutet av kursen - prov i en lägre kurs i spanska än spanska 3 - ex. spanska 2 och då kunde du nästa år läsa ännu mer spanska och försöka mot slutet av nästa läsår få godkänt (eller ännu högre betyg) i spanska 3 - och i så fall ha Spanska 2 och 3 i ditt Examensbevis.
    ***
    För att lära dig mer spanska finns det olika saker att göra - ex. fundera på en språk-resa under lov-veckan... eller om du kan läsa spanska även utanför skolan - på ett studieförbund (ex. på kvällstid) eller med en privat lärare/läxhjälpare. Du vinner, som sagt - rätt mycket i ditt meritvärde om du lyckas få godkända betyg i spanska 3 och 4 under din gymnasietid. Och ju högre betyg du får, desto mer vinner du, men även E betyg i endast spanska 3 ger en rätt stor fördel.