Daniel SYV

    Hej Jelena!
    vilken intressant fråga du ställer. Och lite ovanlig fråga - också, måste jag erkänna. Men jag ska försöka att ge ett så bra svar jag kan.
    Det är inte alltid lätt att veta vem som som har den största påverkan på vem som anställs.
    Och...
    inom vissa yrken finns t.ex krav på legitimation, registrering, certifiering eller dylikt som inte kan frångås - t.ex leg.yrken inom hälso- och sjukvården och man kan t.ex inte anställa en läkare eller en sjuksköterska som saknar legitimation. Och är det endast en enda legitimerad sökande till tjänsten, så får hen jobbet... då finns det inga val att göra.
    Exempel på reglerade yrken:
    Fastighetsmäklare - krävs registrering från FMI; Det finns även andra yrken som är reglerade, som t.ex erkänns enligt särskilda direktiv, t.ex Revisor och Skatterevisor.

    ****
    Vidare är det så att som egenföretagare får man oftast anställa vem man vill (förutom där det finns strikta krav: t.ex får man inte anställa en bussförare som ej har busskörkort, eller elektriker utan rätt el-behörighet/certifiering).
    ****
    Om vi pratar om stora organisationer där t.ex en administratör ska anställas - så finns det inga krav på legitimation, yrket Administratör är icke-reglerat och "vem som helst" kan anställas och det brukar vara väldigt många sökande till sådana tjänster. Vem bestämmer i så fall ang. vem får jobbet? Jo, det kan bli en lång och komplicerad process: fackliga företrädare deltar, personalavdelningen deltar, chefen som ska bli chef för den nya anställde deltar... så måste man samarbeta kring den frågan, och vem som har "sista ordet" är svårt att säga; kan bli olika i olika situationer. Allmänt, så är chefen (som ska ha personalansvar för den anställde) som har väldigt mycket att säga till om urval i anställningsprocessen.
    Och hur utbildar man sig till att bli en chef? Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som en chef. Många (men inte alla) chefer är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare, men det finns också exempel på att en chef har andra utbildningar t.ex kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer.
    Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en chef, men det går inte att ge ngn garanti på att kunna bli en chef, oavsett vilken utbildning man skaffar sig.

    Det går därför inte svara "gå den här utbildningen så kommer du få största möjlighet att påverka vem som anställs". :(
    Men - Kika t.ex på framtid.se/yrke/hr-specialist