Nina
    Hej!
    Jag behöver göra prövning i kemi 1 och fysik 1 för att höja mitt jämförelsetal. Men dessa kurser krävs egentligen inte till den utbildningen jag vill söka, där måste man ha grundläggande behörighet + matematik 2 och samhällskunskap 1b, vilket jag har.
    Alltså krävs endast samhällsbehörighet men jag har behörighet från naturvetenskapsprogrammet.
    Jag läste att ”en kombination av ämnena Biologi, Fysik
    och Kemi kan ersätta ämnet Naturkunskap
    i en examen.”
    Men kan man göra tvärtom, alltså att istället för att göra prövning i kemi 1 + fysik 1, så gör jag prövning i t ex naturkunskap 1 eller 2? Eftersom om jag hade läst de kurserna på gymnasiet så hade jag ju ändå blivit behörig till utbildningen jag vill söka.
    Jag fick tyvärr inte så höga betyg i fysik och kemi på gymnasiet (men är godkänd) så jag vill helst slippa prövning i dem, särskilt när de är ”onödiga”. Det vore fantastiskt om det fanns ett sätt för mig att höja jämförelsetalet ytterligare och konkurrera i BII utan att läsa kemi, fysik eller matematik. ( Har redan gjort prövning i matematik 1a + 2a där jag höjde mig)
    Jag läser gärna vilka andra kurser som helst som kan ge minsta lilla höjning. Jag har A i alla kurser förutom just kemi, fysik, matematik 1-3, annars hade jag självklart valt andra ämnen att läsa upp. Vad jag har förstått det som är det förbjudet men vänder mig till er ändå för säkerhets skull. Tack så mycket för hjälpen.
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tyvärr stämmer det att du måste höja betygen i kurser som ingår i ditt examensbevis. Examensbevis ger dig Grundläggande behörighet och kurser som ingår är med det inte "onödiga". :)

    Reglerna är inte alltid jättelogiska eller rättvisa. :(

    Jag tänker på att du kanske kan göra prövning i matte 3b (jag antar att du i ditt examensbevis har betyget i matte 3c).
    Hur ligger du med dina meritpoäng? Jag menar extrapoängen. Av din fråga framgår att din högskoleutbildning kräver matte 2. Du får därför + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 3c eller 3b.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Har du betygen i moderna språk 3 och 4?

    ***
    Du känner troligtvis Högskoleprovet. Med resultat från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet, som ger en extrachans att komma in på en svensk högskoleutbildning.
    ***
    Om du vill kan du se om du kommer in på en allmän kurs på en av folkhögskolorna. Det tar som snabbast ett läsår att uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Med sådant omdöme prövas man i BF-urvalet. Att man får högsta möjliga omdöme, som är 4.0, garanterar dock tyvärr inte per automatik att komma in på en högskoleutbildning, utan det kan bli så att inte alla med högsta omdöme kommer in. Men du kan fundera över det alternativet också. Du kan söka och se om du kommer in på en allmän kurs (man är tyvärr lågt prioriterad om man redan har grundläggande behörighet). Om du kommer in kan du ändå tacka Nej till erbjuden studieplats; på så sätt är det ofarligt att göra ansökan. Om studieformen Folkhögskola kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola

    Ännu en möjlighet skulle vara för dig att på komvux läsa mot yrkesexamen, t.ex sikta på examensbevis som Undersköterska, Elektriker eller Bagare. Tyvärr så är man mycket lågt prioriterad även här (om man redan har gymnasiekompetens). Men det är - för komvux - inte förbjudet att utfärda Yrkesexamen och t o m flera olika yrkesexamina även om man redan har högskoleförberedande examen från gymnasiet (eller från komvux). I yrkesexamen får svenska 2,3 och engelska 6 ingå och då ger sådan yrkesexamen grundläggande behörighet till högskolestudier. Minst 400 poäng yrkeskurser med godkända betyg måste ingå i yrkesexamen; det går att läsa 400 gymnasiala poäng på heltid på 20 veckor. Så, om komvux i din kommun skulle ta in dig på 20v.heltidsstudier (400 gymnasiala poäng) kurser som ingår som karaktärsämnen i undersköterskeutbidlningen (bara för att ta ett exempel), så skulle rektor på komvux sedan skulle kunna utfärda examensbevis där 2000 poäng ingår från ditt examensbevis från gymnasiet + 400poäng yrkeskurser lästa på komvux. Den möjlighet är mer teoretisk, än praktisk; detta för att komvux har som oftast inte råd att erbjuda läsa på gymnasial nivå - om sökande redan har gymnasiekompetens. Det finns några få exempel när folk har lyckats genomföra det. Egentligen är tanken att man ska jobba som Undersköterska om man läser mot yrkesexamen som undersköterska, alltså examen från VO. Jag förstår dock att du och många med dig kan känna att genom "fel val" till gymnasiet förlora möjlighet att komma in på sin drömutbildning på högskolenivå (t.ex om du valde samhällsvet.programmet eller något av yrkesprogrammen, så skulle du kanske fått alla A-betygen i alla kurser i ditt examensbevis).

    Vad gäller "ersättningsmöjlighet" för Naturkunskap 2, så förstår jag hur du tänker men det går inte att göra som du önskar. Det som gäller är följande: om högskoleutbildning kräver naturkunskap 2, behöver man inte läsa den kursen om man sedan innan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 (detta för att kurserna i fysik, kemi och biologi är större - mer omfattande och djupare - än kursen naturkunskap 2).

    • : Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Jag har tänkt på att matte 3b kan vara ett alternativ ifall jag måste göra prövning flera gånger, men jag fick samma betyg i det som i fysik och kemi så kan lika gärna läs upp dem eftersom fysik är värd 150 poäng. Ja, jag har moderna språk 3 och 4 samt engelska 7 så jag har 2,5 meritpoäng. Högskoleprovet känner jag till men har inte satsat på det då jag är närmare att komma in betygsmässigt. Men tänkte göra det i höst för att öka mina chanser, så det är ett jättebra tips. Tack för tipsen om folkhögskola och yrkesexamen. Jag kontaktade en folkhögskola på gymnasiet men fick då svaret att jag inte kan läsa där eftersom jag redan är behörig. Men visst kan jag testa att söka till en allmän kurs, det finns ju många folkhögskolor och någon kanske tar in mig ändå. Det där med yrkesexamen på komvux var något helt nytt för mig, intressant att den möjligheten också finns. Det kan vara ett alternativ ifall prövningen inte går bra. Jag tror dock att prövning fortfarande är det bästa alternativet för mig då jag är mycket nära, fick reservplats 13 efter urval 2. Tidigare år har personer med lägre antagningspoäng än mig kommit in, men senaste året har de ökat mycket vilket gör att jag troligtvis inte kommer in nästa år heller ifall jag inte gör prövning och konkurrenternas poäng ligger kvar på samma nivå eller ökar. Tänkte försöka höja mig ytterligare i ma1a + ma2a och fysik + kemi. Det kan bli stressigt att göra prövning i 4 kurser men det är nog lättare att höja mig lite i flera kurser än mycket i färre kurser. Det känns åtminstone bra att veta att det finns flera alternativ och jag kommer inte ge upp i första taget. :) Jättesnällt av dig att ta dig tid att svara så ingående på mina frågor och dessutom ge extra information. Ha en fortsatt bra kväll!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!