Patricia
    Hej,
    Jag ska börja nu tredje och sista år på gymnasieprogrammet hotell och turism. Jag undrar om att avbryta från gymnasiet för att jag är inte intresserad av denna programmet längre. Jag undrar vilka möjligheter jag har för att göra annat kurs kanske på komvux eller något annat ställe? Jag hörde också om folkhögskola, jag läste mycket innan jag ska välja att avbryta gymnasiet men jag fortfarande har ingen koll på vad som jag kan göra? Jag vill ha något yrke och sen jobba och samtidigt förtsätta men kanske någon födjuptning i yrket?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!
    Mycket tråkigt att du inte trivs på din utbildning längre.

    Jag ser att du är 17 år. När blir du 18 år?
    Folkhögskolorna tar in från 18-års åldern. Komvux tar in från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.

    Du är dessutom inte myndig innan du blir 18 år. Dina vårdnadshavare måste godkänna byte av utbildning för dig.

    Vilket yrke vill du skaffa dig?

    Du kan börja om från åk1 på gymnasiet på ett annat yrkesprogram och bli t.ex. kock (det är brist på utbildade kockar i Sverige) eller undersköterska (det är mycket stor brist på vissa orter i Sverige och som undersköterska kan du vidareutbilda dig inom många olika områden inom yrkeshögskola - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Gymnasieskola är frivillig, men du kan sluta "själv" först den dagen du fyller 18 år. Innan dess är det dina vårdnadshavare som måste "skriva av" dig från skolan.

    Om det finns ngt. yrke /elektriker, guldsmed, byggnadsmålare - bara för att ta några exempel/ som du är intresserad av - är det mycket fördelaktigt för dig att BYTA TILL DET YRKESPROGRAMMET på gymnasiet där du kan lära dig yrket.

    En del yrkesutbildningar finns på Folkhögskolor, men inte lika många som inom gymnasiet. Se på http://www.fragasyv.se/info/yrkesutbildningar-pa-folkhogskolor

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Om du vill läsa "dryck"-kurserna, se här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_RL.pdf
    på Restaurang och livsmedelsprogrammet finns flera "dryck-kurser" att kunna välja inom Programfördjupningen. Fundera på att byta till RL. Det är inte omöjligt att slippa gå om från åk1. Du kan kanske komma in i åk2 nu, i början av läsåret - om det finns plats på någon skola. Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och du kan till sommaren 2017 få yrkesexamen från RL programmet.

    Ang. Design - så undrar jag om det är Webbdesign eller Inredningsdesign - som du är intresserad av?

    Du frågar var du kan läsa efter gymnasiet. Läs sammanfattning på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet är mitt råd.

    Förutom högskola www.studera.nu

    yrkeshögskola www.yhguiden.se

    folkhögskola www.folkhogskola.nu

    och komvux (se din kommuns hemsida) - så finns det många privata skolor där du själv betalar för att gå en kurs eller ett kurspaket. Då gäller det att ha råd till det. Man får kanske arbeta i ett eller två år först och spara pengar.

    Utbud av utbildningar är ej konstant. När det blir dags för dig att söka, kanske har utbudet ändrats ganska mycket, så det gäller att kolla igenom de hemsidorna (ovan) - med jämna mellanrum.

    Hoppas mitt svar blir till någon hjälp för dig i ditt beslut!
    Vi avråder från att hoppa av skolan när man inte BYTER till en annan utbildning eller till ett jobb. Vi har sammanställd olika alternativ, som alla är bättre än avhopp från gymnasiet på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Önskar dig lycka till och håller tummarna för dig!
    Milla SYV

    • : Tack för svaret! Jag fyller 18 om 2 månader så det är inte långt. Jag vill inte börja om gymnasiet det är
    • : (förlåt sickade in för snabb), jag vill inte börja om gymnasiet därför frågade jag om andra möjligheter. Jag är intresserad av design, ekonomi och dyck-kurser
    • Milla : Dykutbildning och turism passar bra ihop, tänker jag. Ekonomi och turism ... ekonomi och hotell - passar också bra. Design och hotell - passar mycket bra. Med turism/hotell gymnasieutbildning och om du läser design och/ekonomi på eftergymn.nivå samt går en dykkurs vid sidan av - kan du jobba med massa olika spännande saker: t.ex. som Inredningsarkitekt med "hotelldesign" som din specialitet - eller som ekonomiansvarig på ett hotell eller på ett turist-byrå. Om du lär dig dyka - kan du ge råd till turister som vill åka utomlands och där i resan ingår skaffa sig dyk-certifikat (bra att ha personlig erfarenhet om du ska ge råd till andra). Du kan givetvis tänka om helt och hållet och t.ex. satsa på att bli proffs-dykare (som polis använder sig av t.ex). Boka tid med SYV på din skola, hen har kanske några bra tankar som kan hjälpa dig. Ha inte för bråttom med att hoppa av skolan. Fortsätt gå i skola fram tills du hittar ett annat alternativ och då BYTER DU från en utbildning till en annan alt om du får jobb, kan du byta utbildning mot jobb. All arbetslivserfarenhet är bra, oavsett vad du ska jobba med längre fram.
    • : Jag menade faktisk dryck och alkohol kurser, jag skrev fel. Vart kan jag läsa design och allt som vi pratade om efter gymnasiet då?
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer